Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KaffiLars

Korporal
8 Okt 2025
5
0
Når jeg ser nye boliger i dag, har mange enorme vindusflater fra gulv til tak.
Noen sier dette gir gratis solvarme og reduserer oppvarmingsbehovet, mens andre mener det er en energifelle som gjør huset kaldt om vinteren og varmt om sommeren – og at du må installere både varmepumpe og kjøling for å kompensere.

Hvordan påvirker store vindusflater faktisk energiforbruket gjennom året?
Er moderne 3-lags energiglass så gode at de nesten “isolerer like bra som vegg”?

Er solinnstråling en fordel eller ulempe sett over et helt år?
Hvordan vurderer man energigevinst vs. varmetap i praksis?

Jeg er amatør og prøver å forstå dette før jeg bestemmer vindusløsning – håper noen her kan forklare hvordan dette fungerer i virkeligheten!

Hehe, det er en grunn til at dette er et eget fag. Og man kan bruke programvare som f. eks IDA ICE for å se på simuleringer over tid og sammenligne løsninger.
For det første: Mye avhenger av klimaprofilen for området, orientering av både bygningsmasse og vindusflater.
Noen sier dette gir gratis solvarme og reduserer oppvarmingsbehovet, mens andre mener det er en energifelle som gjør huset kaldt om vinteren og varmt om sommeren – og at du må installere både varmepumpe og kjøling for å kompensere.
Det korte svaret er at det kan være både og, og en typisk problemstilling ved inneklima-analyse vil være nettopp dette.

Hvordan påvirker store vindusflater faktisk energiforbruket gjennom året?
Er moderne 3-lags energiglass så gode at de nesten “isolerer like bra som vegg”?
Det har en svært markant betydning, og i beregninger inkl. man blant annet lystransmisjontall (LT-verdi), g-verdi for andel solinnstråling, etc. I tillegg vil eventuell solskjerming ha stor innvirkning. F. eks persienner eller automatiserte markiser.
Hva er en vegg? Minimumskravet til TEK17 ligger U≤0,22, og et typisk 3-lags vindu ligger på 0.8. Dvs. ikke i nærheten av like godt.
Er solinnstråling en fordel eller ulempe sett over et helt år?
Hvordan vurderer man energigevinst vs. varmetap i praksis?
Igjen, kommer helt an på. Det blir rett og slett en beregningscase. Med NS3031 er det et stort flertall formler som går inn på dette, blant annet tilført energi fra solinnstråling, energibehov for kjøling, m.m.
Jeg er amatør og prøver å forstå dette før jeg bestemmer vindusløsning – håper noen her kan forklare hvordan dette fungerer i virkeligheten!
Dette er ikke mitt fagfelt til daglig, men har da vært borti noen beregningscaser tidligere.

Bodde en stund i tek17 bygg hvor ene siden var gulv til tak vinduer, 3 meter høyde (tror kanskje det var sørøst siden).

Hadde ikke utvendig solskjerming, og det var grusomt på sommeren, selv med varmepumpe til nedkjøling. Forstått på andre at utvendig solskjerming er nøkkelen der, eventuelt solglass som er noe flere nå tilbyr ved kjøp av vindu.

På vinteren var det en del kulderas ved vinduet ja, men mye av dette falt bort hvis ventilasjonen var innstilt riktig, slik at det ble god blanding av luft og frakt av varme til vinduene. Av instinkt hadde jeg satt ventilasjonen til trinn 1 på vinteren, men burde hatt på trinn 2 hele veien.
Hadde det vært varme i gulvet tror jeg ikke jeg ville merket noe i det hele tatt.