Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KaffiLars

Korporal
8 Okt 2025
5
0
Når jeg ser nye boliger i dag, har mange enorme vindusflater fra gulv til tak.
Noen sier dette gir gratis solvarme og reduserer oppvarmingsbehovet, mens andre mener det er en energifelle som gjør huset kaldt om vinteren og varmt om sommeren – og at du må installere både varmepumpe og kjøling for å kompensere.

Hvordan påvirker store vindusflater faktisk energiforbruket gjennom året?
Er moderne 3-lags energiglass så gode at de nesten “isolerer like bra som vegg”?

Er solinnstråling en fordel eller ulempe sett over et helt år?
Hvordan vurderer man energigevinst vs. varmetap i praksis?

Jeg er amatør og prøver å forstå dette før jeg bestemmer vindusløsning – håper noen her kan forklare hvordan dette fungerer i virkeligheten!

Hehe, det er en grunn til at dette er et eget fag. Og man kan bruke programvare som f. eks IDA ICE for å se på simuleringer over tid og sammenligne løsninger.
For det første: Mye avhenger av klimaprofilen for området, orientering av både bygningsmasse og vindusflater.
Noen sier dette gir gratis solvarme og reduserer oppvarmingsbehovet, mens andre mener det er en energifelle som gjør huset kaldt om vinteren og varmt om sommeren – og at du må installere både varmepumpe og kjøling for å kompensere.
Det korte svaret er at det kan være både og, og en typisk problemstilling ved inneklima-analyse vil være nettopp dette.

Hvordan påvirker store vindusflater faktisk energiforbruket gjennom året?
Er moderne 3-lags energiglass så gode at de nesten “isolerer like bra som vegg”?
Det har en svært markant betydning, og i beregninger inkl. man blant annet lystransmisjontall (LT-verdi), g-verdi for andel solinnstråling, etc. I tillegg vil eventuell solskjerming ha stor innvirkning. F. eks persienner eller automatiserte markiser.