Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Ninja

Menig
29 Mar 2025
4
0
Hei, for et spennende diskusjonsforum!

Som et innbitt petrol-head har jeg sverget til Honda snøfreser og Honda gressklipper fra Berema i alle år.
Nå kjenner jeg på både kropp og hode at det er på tide å oppgradere/nedgradere til noe som er elektrisk og som jobber litt på egenhånd.
Jeg tenker gressklipper er tryggere å "automatisere", enn snøfreser ;) , så la oss starte der!

Jeg liker som sagt Honda og jeg har utelukkende gode erfaringer med produkter som importeres og forhandles fra Berema.
Jeg ser de tilbyr tre ulike produsenter til det norske markedet:
  • Cramer - prisintervall fra 12.490,- til 92.900,-
  • Mammotion - prisintervall fra 16.990,- til 64.990,-
  • Honda - prisintervall fra 29.900,- til 42.900,-
Jeg elsker Honda (bensindrevet snøfreser og gressklipper) , men denne robotgressklipperen ser ut som et forbasket såpestykke. Uff.
Cramer og Mammotion har jeg aldri hørt om, så hvis jeg kjøper en av de, så er det utelukkende fordi de selges av Berema og jeg soler på dem.

Jeg må være ærlig og si at både hjerte og hjerne umiddelbart trekkes mot Mammotion Luba 2 AWD 10000X robotklipper.
Den ser ganske tøff ut, har god kapasitet, firehjulstrekk med "in-hub" hjulmotor og klipper inntil 80% helning.

Når det gjelder navigasjon ser jeg at de skriver:

Roboten er utstyrt med et RTK (Real-Time Kinematic) navigasjonssystem, et multi-sensor integrertnavigasjonssystem, og et 3D-visjonsposisjoneringssystem, som gir svært nøyaktige posisjonsdata. RTK er en differensiell GNSS-teknologi som forbedrer posisjonsnøyaktigheten til omtrent 5 cm .Roboten benytter seg av fire globale navigasjonssystemer (GPS, GLONASS, BeiDou og Galileo) ogintegrerer tilleggssensorer, noe som gir nesten 100 ganger høyere nøyaktighet enn tradisjonelle GPSsystemer.
rtk3.jpg
1. RTK-referansestasjonen mottar satellittsignaler og krever en åpen plass uten hindringer.
2. Roboten opererer på samme måte og krever fri sikt mot himmelen for å motta satellittsignaler.
3. Datakommunikasjon mellom RTK-referansestasjonen og roboten er mulig selv om det ikke er endirekte linje mellom alle punkter på plenen og referansestasjonen, så lenge signalet ikke er fullstendigblokkert.

Roboten bruker primært RTK-posisjonering. Men når satellittsignaler blokkeres av hindringer somtakutstikk eller trær under kartlegging og klipping, kan roboten fortsatt operere effektivt ved hjelp av 3Dvisjonsposisjonering.

Noen som har erfaring med en Mammotion robotgressklipper?
Tanker rundt hvordan den er i forhold til et annet merke og modell fra Berema som kalles Cramer AiC12000 RTK robotklipper med RA100 antenne og koster 92.900,-

Honda7.jpg Cramer132.jpg Mammotion7.jpg

Vedlegg

Absolutt ikke, og min identitet er kjent for @Administrator som vil kunne bekrefte dette.

Men, jeg et fantastisk av Berema dine produkter og oppfølgning. Spesielt Honda.

Absolutt ikke, og min identitet er kjent for @Administrator som vil kunne bekrefte dette.

Men, jeg et fantastisk av Berema dine produkter og oppfølgning. Spesielt Honda.
Hehe, var ikke ment som en håndfast anklage av noen sort :) Jeg har ingen erfaringer forøvrig med disse merkene eller leverandøren du nevner, men jeg er også på utkikk etter robotklipper så følger med om andre har innspill!

oen som har erfaring med en Mammotion robotgressklipper?
Tanker rundt hvordan den er i forhold til et annet merke og modell fra Berema som kalles Cramer AiC12000 RTK robotklipper med RA100 antenne og koster 92.900,-

Jeg har dessverre ingen dirkete erfaring å dele, men jeg ble oppmerksom på denne robotklipperen via dette innløegget.
Har søkt litt på nettet og dette virker være virkelig god kvalitet og driftssikkert.
Berema er jo en sikkerhet i seg selv.

Jeg liker utformingen - den ser tøff ut.