Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pernille

Sersjant
11 Feb 2025
14
15
Hei!
Jeg holder på å pusse opp stua mi.
Planen er gips i taket (males hvitt) og gips på veggene i en mellomgrå tone.
Jeg ønsker ikke listfritt, så jeg går for en helt enkel og smal taklist mellom tak og vegg.

Men nå står jeg litt fast…
Bør jeg male taklisten i samme farge som taket, eller samme farge som veggen?
Jeg har sett folk gjøre begge deler, og det virker som det kan påvirke hele uttrykket i rommet.

Hva ser mest gjennomført ut?
Og er det noen “regler” når veggen er grå og taket hvitt?

Du kan male taklistene i samme farge som taket for et rolig uttrykk, eller velge en annen farge for å skape en kontrast. Tradisjonelt brukes hvite lister, men et populært alternativ er å male dem i samme farge som veggene for å skape en sømløs overgang. Mange velger en blankere maling på listene for bedre holdbarhet og enkel rengjøring, selv om malingen på veggene er matt.

Samme farge som taket:
Gir et helhetlig og rolig uttrykk.

Samme farge som veggene:
Får listene til å gli inn, noe som kan gi et harmonisk og moderne uttrykk og skape en følelse av mer takhøyde.

Jeg liker å male taklistene i samme farge som taket, i hvert fall der det er >240cm takhøyde.

Kun i de tilfellene hvor det er lav takhøyde, typisk 220-230cm maler jeg taklisten i samme farge som veggen for å skape illusjon av litt ekstra takhøyde.