Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SuperSmooth

Sersjant
26 Jan 2025
10
5
Vil det være noe problem å male rett på uten å tapetsere med en type filtduk elelr filttapet?
Jeg tenker sparkle alle skjøter, men hva med resten av gipsplaten som er dekket av en ukjent type papir/papp?

Maleren vi har snakket med sier at han ikke vil male rett på gipsplater uten å legge på en tynn filt først.
Er det strengt tatt nødvendig?

Det er da helt normalt å male rett på pappen på gipsplatene.
Denne filten du snakker om er vel strengt tatt ikke nødvendig?
Jeg har kun gips i hele mitt hus og det er sparklet skjøter og malt rett på gipsplatene.
Hos meg er det helt strøkent!

I mitt hus (Boligpartner Kongsheim/Austergaard) la maler en veldig tynn fiberduk over gipsplatene etter sparkling.
Argumentet var at det ga en finere/jevnere overflate og virket forsterkende over skjøter og i hjørner.
Nå har det stått i 15-16 år og veggene er 100% strøkne fremdeles.

Nå vet ikke veg hvilken duk som ble brukt hos meg, men det er noe likende dette tenker jeg: Infra ugrunnet fiberduk

Hvis du har limt tapeten ordentlig (klint inntil neste seksjon), så er det vanskelig å se skjøten fra avstand.
Du vil som regel se skjøten hvis du ser nøye etter, men etter noen år så vil skjøtene bli mer synlig.

• Like
Reaksjoner: Kranglefanten
Legger vel ikke veggforNYer på en NY vegg?

-da ber du maleren heller sparkle bedre og i flere tynne lag. Maling skal rett oppå dette.

Hvis du har limt tapeten ordentlig (klint inntil neste seksjon), så er det vanskelig å se skjøten fra avstand.
Du vil som regel se skjøten hvis du ser nøye etter, men etter noen år så vil skjøtene bli mer synlig.
Med andre ord så blir tapetsering å legge ekstra arbeid for å få et dårligere resultat kontra å droppe tapeten slik jeg tolker det.

Ja, på ny gipsvegg vil jeg si at å tapetsere gi et noenlunde dårligere resultat. Det avhenger selvfølgelig på sparklingen av skjøter, men som regel vil det gå bra hvis en legger litt egeninnsats.