Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Lars2h

Sersjant
20 Feb 2025
11
1
Vi skal male 5-6 rom som i dag har ubehandlet panel på veggen.
Panelet har sittet der noen år og er det vi kan kalle "ferdig tørket".
Jeg forventer lite krymp, bortsett fra når det går fra fuktig sommerluft til tørr vinterluft.

Jordan tilbyd malerull 10 cm panel og pensel 100 mm Panel, møbel og dør.

Hvordan behandler dere trepanel?
Med pensel eller rulle?

unnamed-file-65.png unnamed-file-83.png

For det første er jeg absolutt ikke en dyktig maler eller fagmann (som fruen vil si seg enig i vedr. siste maskeringsteip-unøyaktigheter).
Men på panel tidligere har jeg brukt en kombinasjon - dvs. påført de store flatene med rulle og deretter gått over med pensel.

Bor i hus som har jeg har fullstendig renovert fra reisverk og ut. Så, vi har malt MYE panel, på alle innervegger og tak! Anbefaler helt klart rulle, en slik som du har avbildet, og deretter stryker du over med en etterstryker (en slik som også er på bildet ditt). Mal hele lengden av hvert panelbord, ett eller to i slengen, og stryk deretter over med den penselen med et lett trykk, og stryk deretter over så mye av lengden på panelet som du klarer med ett jevnt stryk. Rull er virkelig mye raskere å male med, og med etterstrykeren fjerner du mønsteret etter rullen. Men etterstrykeren må strykes i våt maling, så derfor bare ett eller to panelbord i slengen.

Anbefaler også slike tynne engangsbrett som du legger i malebrettet, så slipper du å vaske det for hver gang. Når man er lei etter å male er det kjedelig å bruke masse tid på å vaske brett. https://www.obsbygg.no/maling/maleverktoy/2373581?v=ObsBygg-7311490032635

Edit: ser at beskrivelsen av penselen du har lenket til er litt uklar. Dette er ikke en god malepensel, det er en etterstryker. Det står litt uklart i teksten. En etterstryker er laget for å jevne ut maling og lage fine penselmerker. Men den er tynn og har mindre evne til å suge opp maling, det skal den jo helst ikke gjøre som etterstryker. Siden den suger opp lite maling er den ganske dårlig til å male med, for du får bare malt et lite område før du må dyppe penselen i spannet igjen. Så dersom du ikke går for rulle, så i det minste ikke kjøp den penselen der heller 🙂

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Esprit
Noen ønsker penselstruktur på malingen og da ville jeg gått for metoden som @KristianM skriver.
Jeg malte takpanel på barnerommet på ca 16kvm i sommer, 2 lag grunning og 2 lag maling (stakkars nakke!), der jeg fort gikk over til rulle på overliggerene etter å ha penslet underliggerne.

Kort fortalt: Rulle hvis du vil ha gjevn fordeling av maling som gir en glatt overflate, pensel hvis du vil ha struktur og sjarm. :)

• Like
Reaksjoner: Esprit
Hvordan behandler dere trepanel?
Med pensel eller rulle?

Rulle panel først og etterstryke med etterstrykerpensel FØR beisen/malingen er tørr.
Jeg liker utseendet til malt panel med tydelige sport etter penselstrøk.