Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Grønnskolling

Sersjant
9 Feb 2025
16
5
Drømmen er et stort Magnoliatre i hagen!
Jeg bor i Oslo og det skal være H-sone 3 etter Klimasonekartet til Det Norske Hageselskap.

Jeg har lenge vært på utkikk etter en butikk eller plateskole som selger Magnolia i H4 - H5 , men finner stort sett kun H3.
Jeg har forsøkt en H3 og den døde etter kun et par sesonger.

Er det noen som har tips til Magnolia som tåler litt tøffere forhold enn H3?
...eller om det er noen andre tiltak jeg kan sette inn (tildekking, plantedybde osv.) for å øke muligheten for et vellykket Magnolia-prosjekt i hagen?

Alle tips og innspill tas i mot med stor takk!

Skjermbilde 2025-02-09 160658.png

• Like
Reaksjoner: kirderF
Helt enig. Magnolia er et veldig vakkert tre i hagen.

Hageland har noen tips: Magnolia – et blomstrende blikkfang

Ved planting av Magnolia, slik går du fram:
  • Grav et ca 70 cm dyp og bredt hull. Husk at jorda må være lun og fuktig hvis du planter på høsten. Magnolia finnes i mange varianter; noen er mer hardføre enn andre. De fleste blomstrer om våren med bare grener. Sett gjerne hele rotklumpen i en bøtte med vann i 5-10 minutter.
  • Området må være godt drenert, men ikke for tørt. Magnolia liker seg i porøs, moldholdig jord med lav pH-verdi. Planten har følsomme røtter, så ikke trykk jorda for hardt rundt den.
  • Vann godt gjennom hele sesongen. Magnolia liker ikke tørke.
    Du kan gjerne gi den rhododendrongjødsel etter blomstring.
    Legg et tykt lag med løv rundt planten for å beskytte den mot kulde når vinteren nærmer seg.

Flere tips for å lykkes med magnolia tre
Som hovedregel skal du helst ikke beskjære Magnolia. Hvis du må fjerne en kvist eller to, bør du gjøre det om høsten. Busker og trær som har mye sevje er følsomme for beskjæring om våren. Husk at en nyplantet magnolia må ha jevn vanning det første året. Den er veldig følsom for å tørke ut før den har fått etablert seg skikkelig. Magnoliaen kan gjerne plantes alene, som en solitærbusk, slik at både røtter og grener får god plass til å strekke seg ut.

Hvordan plantes magnolia?
I naturen er magnolia vokser magnolia i varme og fuktige områder. Det er derfor fint å velge et sted der det er fuktig nok og der det er nok sollys. Det er også viktig at stedet er godt drenert. Magnolia trenger moldholdig jord med lav ph-verdi. Grav et ca 70 cm bredt og langt hull i jorda, og sett magnoliaen i hullet og klapp lett på jorda rundt. Vann godt og fortsett å vanne gjennom hele sesongen.

11-304_magnolia_merrill_tre.jpg

På det forrige huset hadde vi en Merril-magnolia som vi fikk veldig bra til. Merril er herdig til H4, og får tre-fasong med en enkelt stamme, ikke buskete. Fine hvite blomster. Vi beskyttet rundt stammen med tildekking de to første vintrene. De første årene vokste den litt tregt pga konkurranse med gresset rundt. Pga ugress fra et mislykket forsøk på engblomster så dekket vi området rundt med en presenning et års tid. Da døde alt rundt magnoliaen og magnoliaen skjøt i været når den ikke lenger trengte å konkurrere om næring (samt at alt det døde tilførte vel næring, antar jeg). Ble over 4 meter høyt og ganske fyldig på bare to-tre år.

På det forrige huset hadde vi en Merril-magnolia som vi fikk veldig bra til. Merril er herdig til H4, og får tre-fasong med en enkelt stamme, ikke buskete. Fine hvite blomster.

Kan jeg spørre hvor dere kjøpte treet?
Jeg vil helst ikke handle hos en kjede type Plantasjen (dårlig erfaring) og sliter med å finne noen som selger Magnolia av den typen du bskriver.
Synes også Magnolia er veldig kostbar, så jeg har kviet meg for å handle.

• Like
Reaksjoner: Grønnskolling
Kan jeg spørre hvor dere kjøpte treet?
Jeg vil helst ikke handle hos en kjede type Plantasjen (dårlig erfaring) og sliter med å finne noen som selger Magnolia av den typen du bskriver.
Synes også Magnolia er veldig kostbar, så jeg har kviet meg for å handle.
Kjøpte på Vestby planteskole i Sarpsborg. De har god kvalitet på sine produkter, og produserer mye selv. Men jeg vil tro at andre frittstående hagesentre og planteskoler også kan skaffe av god kvalitet.

Jeg tror kanskje det viktigste er å beskytte de første vintrene, og ikke minst mot hare og mus. Og, magnolia har grunne røtter som vokser bredt ut fra stammen og ikke veldig dypt. Så sikre at det ikke er næringskonkurranse rundt treet de første årene, f. eks med duk og bark i en stor sirkel. Og vann ofte i tørre perioder frem til treet er godt etablert. Er det vi gjorde.