Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LolliPop

Sersjant
12 Okt 2025
11
2
Hei!
Jeg har vannbåren varme gølvvarme og har begynt å få litt rare symptomer.
Noen sløyfer virker tregere og ujevnere enn før og jeg synes også jeg hører mer sus i anlegget når det går.
En bekjent nevnte magnetitt slam og at man kan få slam/partikler som setter seg i ventiler og sirkulasjonspumper over tid.

Jeg vil forstå om dette er noe jeg bør forebygge nå, før det blir dyrt.
Hva er typiske tegn på magnetitt/slam i et vannbårent anlegg?

Gir det mening å montere smussfilter eller magnetfilter i en vanlig enebolig?
Hvor plasseres filter best?
I utgangspunktet tenker jeg ved varmepumpe, varmeveksler eller ved fordelerskap på retur?

ja, det gir mening å montere både smussfilter og magnetfilter i en enebolig.

jeg har magnetfilter selv (har dog ikke smussfilter)

jeg har en kombinasjon av radiatorer og gulvvarme. så hos meg er nok problemet med magnetitt større enn hos deg

Det du bør evt starte med et en systemrens. få spyla ut driten som er der. for å så montere filter etterpå

magnetfilter monteres på returkursen nært pumpa

Magnetitt dannes vel ved avskaling fra radiatorer, jernrør og fyrkjele i jern? Med plast i det meste, og kobber i varmepumpe, da er det vel bare sirkulasjonspumpa som kan avgi jernstøv? Problemet synes beskjedent.

Gir det mening å montere smussfilter
Absolutt. Hos oss ble det kjørt en rensesprosess etter 15 år i drift.
Vannet var helt svart og jævlig. Gud vet hva det inneholdt, men det var tykkere enn vann.

Etter renseprosessen og diverse remedier tilsatt ble det besluttet at vannet måtte skiftes ut i sin helhet.
Det ble fylt på "batterivann", altså vann uten mineraler.
Så ble det tilsatt et mirakelmiddel som skulle hindre algevekst og smøre pumper osv.

Det var nesten så man kunne høre pumpene kose seg etter utskifting av vann.
Uansett, anleggets evne til å transportere og avgi varme ble merkbart forbedret.

Magnetitt dannes vel ved avskaling fra radiatorer, jernrør og fyrkjele i jern? Med plast i det meste, og kobber i varmepumpe, da er det vel bare sirkulasjonspumpa som kan avgi jernstøv? Problemet synes beskjedent.
Mange anlegg har også akkumulatortank - den er jo i metall. Vi har også mye plast, men kommer litt i filteret likevel.

Når vårt vannbårne gulvvarme hadde ruslet og gått i 15 år var det behov for tilsyn og inngrep.
Det hele startet med at en stålbit fra et Grundfos støpt pumpehus kilte seg fast i en shunt, slik at den måtte skiftes.
I samme prosessen fant vi ut at der stålbiten hadde løsnet i pumpehuset piplet det små vanndråper ut i slow motion, men like fult en lekkasje.

Hva er typiske tegn på magnetitt/slam i et vannbårent anlegg?
Hos oss var signalene tiltagende ulyder fra pumper, shunter og ventiler.
Vet at flere opplever redusert sirkulasjon eller varmeavgivelse, men det merket ikke vi her hos oss.

Gir det mening å montere smussfilter eller magnetfilter i en vanlig enebolig?
Ja, hos meg har det i hvertfall vært smussfilter siden dag 1 i form av to siler som sitter på henholdsvis tur og retur ut fra varmepumpen.
Det er mulig å rense disse uten å tappe ned hele anlegget.
Jeg vil si at det er ganske grove siler som stanser partikler over 1 mm størrelse.

I prosessen med å bytte shunt og pumpe fikk vi også montert et magnetfilter som kan fange opp slikt fra vannet.

Hvor plasseres filter best?
Hos oss sitter alt rett over varmepumpen i teknisk rom.

Selve væsken som sirkulerer i gulvet av ganske mørkt i fargen og ganske tett på det jeg vil kalle slam.
Rørleggeren blandet inn en rensevæske som sirkulerte på full guffe i hele anelgget i et døgn.
Så kom han tilbake, tappet ned og fylte opp igjen med rent vann og mer rensevæske, som sirkulerte i nok et døgn.
I denne prosessen gikk vannet fra nær sagt helt sort og jævlig til helt blankt og fint.

Siste dag tappet han alt ned og fylte opp igjen med demineralisert vann som jeg hadde kjøpt på Biltema (best pris).
Det ble også tilsatt en type Glykol for å gi vannet litt "smørende" egenskaper.

Hvor mange tusen liter går i et gulvvarmeanlegg i en normal size enebolig?
Høres litt ut som om du bløffer litt med at dere fylte på med vann fra kanner! :rolleyes:

Tror du må kjøpe den ny kalkulator @PaalPot.
Litt sterkt å hevde at noen bløffe - når du selv åpenbart ikke kan regne.

Som et typisk anslag er det rundt 120–160 liter totalt i et vannbårent gulvvarmeanlegg for en enebolig på ca. 200 m².
Det forutsetter et vanlig oppsett med 16 x 2,0 mm gulvvarmerør, som rommer 11,3 liter per 100 meter rør, og en normal røravstand rundt 200 mm, som er vanlig i moderne, godt isolerte boliger.

En grei tommelfingerregel er ca. 0,6–0,8 liter vann per m² gulvareal i et vanlig eneboliganlegg.

12-16 kanner med demineralisert vann fra Biltema er absolutt håndterbart.

om en synes det er dyrt, så kan man jo kjøpe seg eller lage seg et apparat som destillerer vann (og andre ting). Men, da blir kanskje COP litt muggen ;)

• Haha
Reaksjoner: COP