Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gruffalo

Sersjant
1 Feb 2025
18
9
Må stikkontakter på baderom og vaskerom ha lokk?
Er det et absolutt krav?

Vi har fått montert 2 stikk på et gammelt bad og 1 stikk på et vaskerom og elektrikeren har satt inn utenpåliggende kontakter med lokk-
Er det et krav. Det er svært lite praktisk og ikke så veldig pent.

Hvis dette ikke er et krav skulle jeg gjerne ha byttet disse til normal "åpen" type stikkontakt.

Skjermbilde 2025-02-01 212640.pngSkjermbilde 2025-02-01 212616.pngSkjermbilde 2025-02-01 212602.pngSkjermbilde 2025-02-01 212543.png

Nei, det er ikke krav til lokk på stikkontakter på baderom og vaskerom.

Så elektrikeren din har nok ikke montert stikk med lokk fordi han tror dette er et krav etter lov/forskrift.
Det er nok fordi han hadde dette for hånden - eller av andre årsaker tenker det er praktisk.

Jeg forstår veldig godt at du ikke vil ha stikk med lokk på baderom og vaskerom :)

• Like
Reaksjoner: Gruffalo
Etter nær 7 måneder fikk vi svar fra elektriker på vår epost. Han hevder det er et krav til lokk på stikk på bad som beskytter mot vannsprut og vanninntrengning.

Han avslutter eposten med å spørre ironisk om jeg ikke er opptatt av et trygt elektrisk anlegg.

Hva skal man gjøre når fagmannen står på sitt?

Hva skal man gjøre når fagmannen står på sitt?
Viser til normen nek400. Det er ikke helt svart hvitt, det er soner hvor man må ha stikk med lokk også - men mange steder på vaskerom er det neppe krav som folk skriver.

Nå er det en stund siden jeg måtte forholde meg til dette, ergo er litt usikker på hva som er de siste reglene - nek400 er ikke offentlig tilgjengelig og jeg har ikke kjøpt siste montørhåndboka. Men, prinsippene er greit forklart i lenken under.

Vi har stikkontakter noen cm over vasken på to bad. DLE kommenterte ikke dette da de kontrollerte anlegget.

• Like
Nymonterte stikkontakter på bad montert ifølge nyere normer trenger ikke lokk.
Står de så nær dusj at en kan regne med vannsprut på dem så står de for nærme dusjen.
Da hjelper det ikke med lokk.
Er det en åpen dusj må kontakter monteres minst 1,2m unna dusjhode.
Hvis det er skillevegger rundt dusjen så kan en montere åpen kontakt inntil skilleveggen.
Dette var veldig kort forklart men dette er hovedtrekkene.

• Like
Jeg målte nå.
Det er 2 meter fra stikk til dusj og 2 meter fra stikk til vask på badet. Stikk er plassert
På vaskerommet er det 3 meter fra det nye stikket til vann (bak vaskemaskin og vaskekum).