Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Peugeot

Korporal
16 Feb 2025
6
0
Dette er helt sikkert stupid, men jeg ønsker styre lyset i tappeløpet både fra toppen og bunnen av trappen.
I dag sitter bryteren kun nede og jeg blir sprø av å fly ned for å skru av lyset om kvelden.

Hvordan kan jeg få orden på dette?
Kan elektriker ettermontere lysbryter oppe i 2. etg?

Skjermbilde 2025-02-16 164314.png

få trikker til å montere en pjeld pille i boksen nede, og 2 stk brytere som styrer den. brytere kan limes på veggen. eller monteres i vanlige veggbokser :)

trenger ikke være plejd pille, mange som tilbyr tilsvarende løsninger (trådløse brytere).

jeg har selv montert opp tilsvarende fra SG -armaturen og er fornøyd med det :)

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
En må da åpne veggen for å trekke rør fra eksisterende bryter til ny.
Du kan derimot høre med elektriker om å montere smarthus brytere f.eks Plejd.
Da kan du få montert en pille med dimmer på eksisterende punkt og en trådløs dimmer som du limer med dobbeltsidig tape på ønsket punkt øverst i trappen.
Materialprisen blir litt dyrere, men du sparer inn en god del på timepris.

helt klart enklest og bruke noe trådløst her, vil anbefale Plejd sitt system til det. pille i eksisterende boks, også en trådløs bryter el hjul, oppe og nede. elektriker monterer det på maks en halv time :)

hvis lampe ikke er dimbar, rele: https://www.plejd.com/nb-no/produkter/rel-01-2p
hvis lampe er dimbar, dimme pille; https://www.plejd.com/nb-no/produkter/dim-01-2p

også enten trykk knapp eller hjul , avhengig av spm over :)

har brukt plejd siste 4 årene nå vel, og er det noe av det beste som har skjedd innen elektriker verden :)

• Like
  • Love
Reaksjoner: Ola og Peugeot
Beklager, jeg sliter med å forstå hva dere mener. :ROFLMAO:

Jeg forstår at det er jeg som er tett, men hvis dere kan mate meg med teskje, så blir jeg veldig glad. :giggle:
Med en pille så er dette en slags smart mottaker som kan programmeres opp mot flere brytere/dimmere, du kan nesten si at en pille er en bluetooth høyttaler og bryteren/dimmeren er mobiltelefoner som kan styre musikken til høyttaleren.
Gjerne dårlig forklart, men det var det jeg kom på i farten.

TLDR; Pille = mottaker, dimmer/bryter = sender.

• Like
Reaksjoner: Peugeot
Om du har pærer som kan byttes kan fjernstyrte pærer være en enkel løsning. Da kan du montere en trådløs bryter oppe og en nede. Ulempen er når pærene må byttes må du få tak på samme system.

Eller innbygget system, som omtalt i tråden.

Mest omfattende installasjon er kablet bryter. Trenger fremføring av kabel mellom lysbryter oppe og nede. Før i tiden var dette standarden.

• Like
Reaksjoner: Peugeot