Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sfinx

Korporal
31 Aug 2025
6
1
Vi skal i gang med å bygge nytt hus og har lyst til å gjøre soverommene ekstra lydtette, slik at man faktisk kan få litt ro selv om det skjer ting i resten av huset. Jeg har sett flere forskjellige løsninger nevnt, men blir ikke helt klok på hva som gir mest effekt for pengene.

Bør man satse på doble gipsplater?
Og i så fall – bør man legge dem på utsiden av veggen (mot stue/gang) eller på innsiden av soverommet? Eller begge deler?
Er det verdt å lime gipsplatene sammen for å få ekstra masse - eller et bittelite luftrom mellom platene?

Noen anbefaler kombinasjon av gips og spon/OSB – gir det merkbart bedre demping?
Eller er det mest for å få noe å skru i senere?

Som dere ser i en annen tråd så ser jeg dette i kombinasjon med å velge en lydtett dør.

Er det andre forhold vi bør bestille av husleverandør?
Fugemasse mellom betong og bunnsvill mellom soverommene? Fugemasse mot tak?
Dobble gipsplater i tak?

Har dere andre gode tips eller egne erfaringer for å få skikkelig lydisolerte soverom i et nybygg?
Vi har foreløpig ikke landet på løsning, så alle innspill mottas med stor takk.

Brukte fibergipsplater fra fermacell hos meg, eneste andre er at dere bør spesifisere at isolasjon (rockwool) skal legges i innervegger også. Har bodd i flere nybygg, åpenbart at veggene var hule for å si det slik.

Jeg er storfornøyd, selv om jeg bare satte inn en billig pappdør som standard. Hjalp også en del å sette opp akustikkplater i veggen utenfor (slike fancy med spiler festet på et stoff) som alle nå bruker. Roer ned reisen til lyd utenfra o.l.

Det er de som også går enda et steg og setter lydbøyler på vegger og tak, bygger en boks inne i en boks. Som lydsensitiv person, hadde det sikkert vært fantastisk i hvert rom, men merker jeg er såpass fornøyd med kun fibergips og rockwool at jeg er usikker om jeg ville tatt meg bryet. Dere er jo i en posisjon hvor rommet uansett skal bygges, så sikkert verdt å høre med utbygger hva det vil koste ekstra.

Samtidig er jeg av den oppfatning at å kunne høre noe skikkelig stort som skjer i annen del av huset mens man er på soverommet er en fordel (brann, innbrudd, unger som dør e.l.).

• Like
Reaksjoner: KetilG
Du bør ha tilluft og avtrekk på soverommet, og dørkarm og terskler med pakning, hvis ikke kan du nesten droppe alt annet.

Har sett at folk sverger til å å ikke ha gjennomgående stendere, men plassere første mot utsiden av rommet så neste mot innsiden av rommet osv.

Håper du kan være snill og forklare dette med "ikke gjennomgående stendere" for en som åpenbart trenger å mates med teskje når det gjelder byggemetoder :-)

Dobbelt antall stender - og så festes gipsen på utsiden av rommet i det ene settet og gipsen på innsiden av rommet i det andre settet. Da blir det ingen akustisk kobling mellom de to lagene gips.

• Like
Reaksjoner: LtdEdFred
Dobbelt antall stender - og så festes gipsen på utsiden av rommet i det ene settet og gipsen på innsiden av rommet i det andre settet. Da blir det ingen akustisk kobling mellom de to lagene gips.

Dette kalles "Staggered stud" over dammen for å lydisolere mellom rom, her er noen bilder som viser beskrivelsen til @oddbjoh over.

OK, da forstår jeg prinsippet. Det er jo en logisk og smart "frikopling" sånn rent akustisk.
Takker.

Men, hvis jeg da velger dobbel gips på den ene siden av soveromsveggen.
Bør den da være dobbel inn mot soverommet, eller ut mot gangen?...eller spiller det ingen trille hvilken side som er dobbelgipset?