- 31 Aug 2025
- 6
- 1
Vi skal i gang med å bygge nytt hus og har lyst til å gjøre soverommene ekstra lydtette, slik at man faktisk kan få litt ro selv om det skjer ting i resten av huset. Jeg har sett flere forskjellige løsninger nevnt, men blir ikke helt klok på hva som gir mest effekt for pengene.
Bør man satse på doble gipsplater?
Og i så fall – bør man legge dem på utsiden av veggen (mot stue/gang) eller på innsiden av soverommet? Eller begge deler?
Er det verdt å lime gipsplatene sammen for å få ekstra masse - eller et bittelite luftrom mellom platene?
Noen anbefaler kombinasjon av gips og spon/OSB – gir det merkbart bedre demping?
Eller er det mest for å få noe å skru i senere?
Som dere ser i en annen tråd så ser jeg dette i kombinasjon med å velge en lydtett dør.
Er det andre forhold vi bør bestille av husleverandør?
Fugemasse mellom betong og bunnsvill mellom soverommene? Fugemasse mot tak?
Dobble gipsplater i tak?
Har dere andre gode tips eller egne erfaringer for å få skikkelig lydisolerte soverom i et nybygg?
Vi har foreløpig ikke landet på løsning, så alle innspill mottas med stor takk.
Bør man satse på doble gipsplater?
Og i så fall – bør man legge dem på utsiden av veggen (mot stue/gang) eller på innsiden av soverommet? Eller begge deler?
Er det verdt å lime gipsplatene sammen for å få ekstra masse - eller et bittelite luftrom mellom platene?
Noen anbefaler kombinasjon av gips og spon/OSB – gir det merkbart bedre demping?
Eller er det mest for å få noe å skru i senere?
Som dere ser i en annen tråd så ser jeg dette i kombinasjon med å velge en lydtett dør.
Er det andre forhold vi bør bestille av husleverandør?
Fugemasse mellom betong og bunnsvill mellom soverommene? Fugemasse mot tak?
Dobble gipsplater i tak?
Har dere andre gode tips eller egne erfaringer for å få skikkelig lydisolerte soverom i et nybygg?
Vi har foreløpig ikke landet på løsning, så alle innspill mottas med stor takk.