Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

JanEgilM

Menig
17 Nov 2025
3
0
Har oppdaget en svak svidd lukt i sikringsskapet hjemme.
Den kommer og går, men er tydelig nok til at jeg reagerer på den.
Ingen synlige tegn til varme, gnist eller misfarging på kursene, men jeg synes lukta minner om varm plast eller isolasjon.

Hva kan dette skyldes?
Er det vanlig at det lukter litt under belastning, eller kan det tyde på løs forbindelse, overoppheting eller feil i en kurs?
Bør jeg få en elektriker til å sjekke det med én gang, eller finnes det noe jeg kan undersøke selv først?

Første bud er å kjenne på alle skinger for ev varmgang Gjerne sammenholdt med hvor de større lastene er.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JanEgilM
I forbindelse med montering av ny elbillader med 3-fas tilknytning hadde jeg besøk av en elektriker.
Han fant en del varmgang der hvor kabler var koblet til sikringene samme med noen skinner.
Ved to tilfeller mente han at skruen på sikringen ikke var strammet til overhodet og eneste grunn til at det var kontakt var at kablene hadde "sveiset" seg fast ved et tilfelle av høy belastning.

Så i stedet for kun montering av elbillader til 20 lapper, så ble det 5 lapper ekstra for god nattesøvn og slutt på svidd lukt.
Ganske dårlig i et hus som kun er 2-3 år gammelt.
Skulle tro elektriker som jobbet på nybygget for 2-3 år siden burde påta seg litt ansvar?

Du har 5 års reklamasjonsrett på slike ting :)

dog, nå har jo du alt utbedret problemet, så er jo ikke så mye å få gjort med det nå :) får trøste deg med at det er i orden om ikke annet

• Like
Reaksjoner: JanEgilM
Du kan fremdeles klage og forsøke å sende faktura til de som har utført en dårlig jobb !
Neste gang, forsøk ett annet og mer seriøst firma :)

Om du holder til i nærheten av Oslo, ta kontakt med Tallberg elektro (y)

Takker for tips,
Tok kontakt med elektriker som hadde leveransen ved nybygg. Forklarte problemet, la ved bilder og regningen fra elektrikeren som monterte elbilladeren på ekstraarbeidet som følge av dårlig jobb på nybygget. Overraskende nok så tilbød de seg å ta regningen på 5000 og beklaget det hele. Jeg ble litt paff, litt imponert og ganske fornøyd med sørvisen. Så nå kjenner jeg på følelsen av å være ganske fornøyd, selv om det ble gjort en litt slapp monteringsjobb ved nybygget. Samtidig litt trist at man blir positivt overrasket når noen påtar seg det ansvaret de faktisk har, men greit nok.