Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
21 Feb 2025
1
2
Hei folkens,
Vi skulle få noen på befaring for å gi pris på drenering på forsiden av rekkehuset vårt, og jeg ville undersøke litt på forhånd.
Etter litt graving og en prat med naboen fant jeg ut at det er en slags luftspalte rundt deler av grunnmuren. Det viser seg at ingeniøren som tegnet den opprinnelige konstruksjonen, planla dette som en del av fundamentet. Luftspalten ligger helt under terreng og har en ventil som stikker opp over bakken. (Jeg har vedlagt tegninger.)
Jeg har forsøkt å finne lignende tekniske tegninger eller informasjon på nettet, men uten hell.
Er det noen her som kan forklare hvordan dette systemet fungerer? Hva er hensikten, og hva gjør det egentlig? Og hvis vi først skal drenere, er det noen grunn til å isolere eller på annen måte ta hensyn til denne luftspalten?
Takk på forhånd! 😊

• Like
Reaksjoner: Lars2h og Konglehuset
På den originale tegningen er det påført en tekst som sier: "luftxxx under hele golvet".

Jeg har sett dette en gang tidligere, og da var dette utlufting av ellers innestengte rom under kjelleren. Rett og slett for å få fuktig luft (og kanskje radon?) mulighet til å stige opp gjennom bakken og ut i friluftsliv.

Har du mulighet til å ta bilde av kanalen og ventilen?

Jeg ville beholdt denne luftespalten hvis mulig, og isolert og knotteplast utenpå der. Ser i hvertfall ingen grunn til å fjerne den.

Når dere drenerer vil dere se hvordan luftekanalen fungerer og hvor den er tilkoplet.

• Like
Reaksjoner: Lars2h
Jeg tror det står "Luftrom under hele golvet".
Det stemmer også med snittegningen som tyselig viser hulrom under kjellergulvet.
Dette rommet må luftes ut, om ikke for å få ut fukt så er det positivt også for radon slik @Konglehuset skriver.

Legegr også merke til at det er tegnet inn kjøkken/vask/bad begge steder hvor du har satt lille piler.
Dette kan også tyde på at det du påpeker som kanal er lufteventiler til kjelleretasjen som ligger under bakkenivå i bakkant.
Er det fremdeles kjøkken/vask/bad i kjelleren slik tegningen viser?

Det er også mulig at det rett og slett er to ventilasjonskanaler som både lufter rom i kjelleren og rommer under kjelelrgulvet.

Uansett ville jeg sørget for å beholde denne kanalen og isolert utenpå/rundt for å bevare funksjonen.

• Like
Reaksjoner: Lars2h