Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tanition

Løytnant
10 Mar 2025
67
40
Hey, da har ventilasjonsanlegg kommet seg godt på plass, og er i gang.

Det jeg opplevde var at tilluftsventil i tak trengte å få seg en retning, jeg brukte en teipbit som fikset det lett.

Men i tidligere bolig hadde alle de runde ventilene i tak en liten plastbit inni seg som styrte retningen på luften. Det eneste stedet jeg har klart å finne noen antydning til slikt er på biltema, denne her:

"Den medfølgende luftretteren (avtakbar) er en praktisk detalj som gjør det mulig å justere luftstrømmen i ønsket retning."

Min lokale biltema har den ikke inne, og jeg tror uansett at akkurat den størrelsen blir for liten.

Noen som har en anelse om hvor en kan kjøpe slike "luftrettere" til ventil?

Jeg må innrømme at jeg ble litt usikker når jeg leste innlegget ditt @Tanition, for dette har jeg vært sikker på at er standard leverense på "alle" tilluftventiler.
Så sjekket jeg det som kanskje er den mest brukte av alle i privatboliger:
- Systemair BALANCE-S Tilluftventil - Kontrollventil for tilluft
Jeg har denne i hele huset og der er samtlige levert med en innsats som innskrenker utfallsområdet fra 360grader til 180 grader.
Dette utfallsområdet kan jeg dreie rundt i ønsket retning.
På bilder, produktkatalog og dokumentasjon fra Systemair finner jeg ingen spor i tekst eller bilder.

Men, så fant jeg dette bildet tatt fra baksiden av produktet, riktignok i sort utgave, men den finnes også i hvit utgave.
Jeg handler ofte hos ventdel.no pga. gode priser.

tilluftventil retning.png tilluftventil retning 2.png

Så jeg tror den "plastskjermen" som avgrenser utstrømningsområdet til 180 grader sitter i alle tilluftventiler, men den er ikke omtalt, inntegnet i illustrasjonene eller avbildet i nevneverdig grad. Det koster deg 118,- pluss porto hvis du tar sjansen på å bestille en for å vøre 100% sikker :)

• Like
Reaksjoner: Neo, Arne og Tanition