Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MekkeMann

Menig
20 Sep 2025
4
0
Hei!

Jeg har både vedovn og varmepumpe, og nå som strømprisen varierer gjennom døgnet begynner jeg å lure:
Når er det faktisk økonomisk lønnsomt å fyre med ved, og når er det bedre å la varmepumpen gjøre jobben?

Hvis f.eks. strømprisen er 110 øre/kWh (Norgespris) og varmepumpen har COP på 3, betyr det da at varmen koster ca. 37 øre/kWh – altså billigere enn ved?
Eller glemmer jeg noe, som effektledd, virkningsgrad på ovnen, tap fra skorstein osv.?

Håper noen kan hjelpe meg å forstå dette i praksis – når er vedfyring billigst, og når er varmepumpe best?

VARMEPUMPE

Anta COP (virkningsgrad) = 3.

Kostnad per kWh varme = strømpris / COP
= 110 øre / 3 ≈ 36,7 øre/kWh varme

For å vise spenn:
  • COP = 2 → 110 / 2 = 55 øre/kWh varme
  • COP = 4 → 110 / 4 = 27,5 øre/kWh varme

VED I MODERNE OVN
  • 60 L sekk: 100 kr
  • Ca. 18 kg tørr ved, energi ~ 3,8 kWh/kg → 68,4 kWh brutto
  • Ovnvirkningsgrad 75 % → nyttbar varme: 68,4 × 0,75 = 51,3 kWh

Kostnad per kWh varme = 100 kr / 51,3 kWh ≈ 1,95 kr/kWh = 195 øre/kWh varme
(Hvis sekken koster 120 kr → ca. 235 øre/kWh varme.)

KONKLUSJON
Med 110 øre/kWh alt inkludert er varmepumpa typisk billigst (ca. 27–55 øre/kWh varme, vanligvis rundt 37 øre ved COP 3).
Kjøpeved havner ofte rundt 195–235 øre/kWh varme med disse forutsetningene.
For at ved skal matche 36–37 øre/kWh varme, måtte en 60 L sekk kostet under 20 kr – altså urealistisk med kjøpeved.

Ved er billigst i det tilfellet hvor du har tilgang til gratis ved.

• Like
Reaksjoner: LimPistolen
Husk også at det er ekstremt krevende å fyre slik at temperaturen er stabil med vedovn, ofte blir det varmere enn det som strengt tatt er økonomisk.

• Like
Reaksjoner: LimPistolen