Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Volvo

Sersjant
28 Jun 2025
11
6
Oppvaskmaskinen på kjøkkenet har tatt kvelden etter 8 år i tro tjeneste.
Den har gått 365 ganger per år, altså en gang per døgn, så den har altså gitt tapt etter nesten 3000 arbeidsøkter.

Oppvaskmaskinen er integrert, kjøpt på IKEA og er av merket Bosch og kostet ca. 7-8000,- for 8 år siden.

Feilbeskrivelsen er veldig enkel, vaskeprogrammet starter simpelt hen ikke.
Alt ser greit ut, men den starter ikke vaske.

Så hva er anbefalt fremgangsmåte?
Rive ut den gamle og installere en ny oppvaskmaskin?
Eller ringe etter service og kanskje risikere å spandere noen tusenlapper på en maskin som kanskje aldri blir seg selv igjen?

ikea bosch.jpg

Personlig hadde jeg nok sett meg fornøyd med innsatsen, og montert en ny. Kostnad/risiko for nye problemer i "senior"-fasen
:)

Ville spandert tid, men ikke penger, i å finne feilen selv. Type en halvtimes tid for å sjekke at alt av sensorer som oppdager om døren er lukket eller ikke er i orden feks. Dersom det er en enkel sak så finnes det deler tilgjengelig på nett til en rimelig penge, feks koster neppe dørbryteren mye penger og er noe du kan fikse selv.

Enkel matte sier jo at den har kostet deg 1000kr i året siste årene, da er det verdt å bruke en hundrelapp eller to for å få et år til - men investeringer i flere "årslønner" er neppe fornuftig. Dette har jo også et miljøaspekt - dumt å kaste maskinen om 95% av den er i helt i orden...

Jeg har en ASKO. Den stoppet etter mange år. Etter råd fra en hvitevarereparatør ble knappene manipulert og maskinen rebootet. Har gått i mange år etter det. Så stoppet den igjen. Nå var huskelappen mistet. Tok fra den strømmen i 3 døgn. Da startet den igjen. Ddet kan også være at den startet idet jeg rengjorde silsystemet i bunnen grundig rent. Det hadde vært glemt i årevis. Gått ca et år til nå. Er minst 20 år gammel, men brukes ikke så mye i senere år.

Jeg vil tro dette avhenger litt at hvor teknisk anlagt du som eier er.
I det tilfellet hvor eier er lite teknisk kompetent vil man måtte gjøre en grov kalkyle på hvor mye det lønner seg å investere i et gammelt åk, hvor det plutselig kan ryke en annen del i løpet av noen få måneder år.
En maskin, som i dette tilfellet er 8 år gammel, ville jeg (slik også @oddbjoh) kun spandert tid, og ikke penger.
Her risikerer du å betale 1000-2000 for en servicemontør som fastslår at reservedeler og arbeid komemr på 2-4.000,-
Med lav teknisk kompetanse ville jeg sterkt vurdert å kjøpe ny maskin.

8 år er lenge for en rimelig Bosch oppvaskmaskin. Jeg hadde ikke turt å koste på en krone og kjøpt ny.
Påkost på den gamle blir fort bortkastede penger.

Det endte med en ny Miele oppvaskmaskin for min del.
VI ringte etter servicetekniker som kom og kikket på maskinen. Han anslå repkostnad til 4000 i deler og 2300 i jobb.
Orket ikke koste på 6300,- på en 8 år gammel maskin.

Ny Miele kostet 14.000,- men den vasker som en drøm og helt lydløst.
Satser på 20 lykkelige år med den nye maskinen.

• Like
Reaksjoner: Smultringen