Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Johnsen

Korporal
26 Jan 2025
8
8
Vi må ha en drager (limtre eller stål) på midten av stuen for å støtte opp under gulvet i husets 2. etg.
Takstolens undergurt er gulvet i husets 2. etg. og spennet blir for stort, så vi må ha en drager under som støtter opp under.
Drageren blir ganske nøyaktig 5 meter.

Bør vi gå for en limtredrager eller ståldrager?
Er det noen forskjeller på funksjon osv. mellom de to typene drager slik at valget blir enklere?

kapp.jpgipe-beam-2024-normal-lowco2.jpg

• Like
Reaksjoner: Virrum
Jeg ville satt meg inn i dette med motstandsdyktighet mot brann.
En ståldrager vil kunne dimensjoneres fysisk mindre, men ved brann vil den svikte mye raskere enn en limtredrager.
Svært ofte vil man velge en ståldrager, men man må kle denne inn med gips for å stå i mot brann.
Limtredrager er som regel billigere enn stål, men krever mer fysisk plass.
Jeg er ingen ekspert.

Ville gått for stål, tar mer belastning på mindre plass.
At en tredrager tåler mer med brann syns jeg er rart all den tid tre er brennbart i motsetning til stål, men det der har jeg aldri satt meg inn i.

Når metaller blir varmere, så blir dem mykere. Derav etter lengre perioder med høy temp, som her ved brann, vil den miste bæreevnen markant etter en viss tid.
Men så er det realistisk sett ikke noe å redde innen den tid stålbjelken blir såpass myk.

Som nevnt tidligere blir det lettere å bruke en stålbjelke til rehab arbeid. Litt dyrere og kronglete å få satt inn, men mer robust løsning totalt sett.