Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

OddG

Fenrik
18 Feb 2025
28
11
Jeg skal feste en LED-stripe under profilen som glassrekkverket på terrassen hviler i. Profilen er i lakkert aluminium og LED-stripen kommer fra Namron og er selvsagt av den vanntette typen. Jeg forstår det sånn at jeg ikke kan forvente at tapen som følger med holder når den festes horisontalt med limsiden opp. 20 meter lengde, i første omgang.

Har noen erfaringer eller forslag til lim som kan benyttes?

IMG_3398.jpeg

• Like
Reaksjoner: Spaghetti
Er det typen LED-strip som er av myk gummi? eller et litt fastere plastbånd?

Hvis den tapen som følger med er montert, så må den fjernes i sin helhet.
Vaske ledstripen med noe kraftig rens før liming.

En utfordring er at du må ha et lim som holder tilstrekkelig umiddelbart, for jeg regner med at du skal feste den på undersiden av alu-profilen?

Jeg ville brukt enten:
Tec7 Konstruksjonslim x-tack 290 ml supersterk monteringslim
eller
Casco XtremFix+ Monteringslim

Begge biter tak nesten øyeblikkelig, spesielt Casco sin.
Tynt med lim på hele stipens lengde. Den sitter fast så fort du har klemt den opp.

Tapen er montert fra leverandør. Stripen er ganske stiv. Kan virke som plast med et silikonlokk.

Vurderer å feste den med tapen først, og se hvordan det går. Men det bør antagelig bli litt mer enn 8-10 varmegrader først.

• Like
Tapen som følger med Namron kjenner jeg godt til og den levner jeg ingen håp når det gjelder utendørsbruk.

Ja, du bør nok helst rundt 15-20 grader for å få optimalt resultat med limingen.

• Like
Reaksjoner: OddG
Er det typen LED-strip som er av myk gummi? eller et litt fastere plastbånd?

Hvis den tapen som følger med er montert, så må den fjernes i sin helhet.
Vaske ledstripen med noe kraftig rens før liming.

En utfordring er at du må ha et lim som holder tilstrekkelig umiddelbart, for jeg regner med at du skal feste den på undersiden av alu-profilen?

Jeg ville brukt enten:
Tec7 Konstruksjonslim x-tack 290 ml supersterk monteringslim
eller
Casco XtremFix+ Monteringslim

Begge biter tak nesten øyeblikkelig, spesielt Casco sin.
Tynt med lim på hele stipens lengde. Den sitter fast så fort du har klemt den opp.
Er omsider i gang med prosjektet og har fått lagt opp strøm og driver. Men å få av tapen på baksiden av stripen er jo et helt håpløst prosjekt. Det sitter så fast at med 20 m stripe så vil dette antagelig ta meg et par arbeidsuker.

Så hva er trikset? Kan jeg ikke bare bruke XtremFix+ rett på tapen?

• Like
@OddG, hvis tapen sitter godt mot Led-stripen, så er dette null problem.
Problemet jeg har hatt med den tapen er at den har festet dårlig mot f.eks. malte overflater i vegg/tak.
Så hvis tapen sitter godt ville jeg bare trukket av beskyttelsesfoilen på tapen slik at Xtremfix+ får direkte kontakt med limet og Led-stripen.

• Like
Tror du heller bør fokusere på å få overflaten til rekkverket så rent som mulig, enn å kline på med supersterk lim i første omgang.
Hvis en skal bruke noe annen lim, bør det være en som er værbestandig og ikke har ekstremstyrke, gjerne fleksibel. LED stripen må kanskje byttes en gang i fremtiden og da hadde det vært kjipt å ha brukt sterk lim som drar med seg malingen fra rekkverket. :)

Tror du heller bør fokusere på å få overflaten til rekkverket så rent som mulig, enn å kline på med supersterk lim i første omgang.
Hvis en skal bruke noe annen lim, bør det være en som er værbestandig og ikke har ekstremstyrke, gjerne fleksibel. LED stripen må kanskje byttes en gang i fremtiden og da hadde det vært kjipt å ha brukt sterk lim som drar med seg malingen fra rekkverket. :)
Jeg er med på tankegangen. Været slo om og stripen er fortsatt ikke limt, så tar imot tips til produkt.

I første omgang ville jeg ha rengjort godt og bare limt med limet som er på ledstripen.
Ellers er det jo greie limpatroner som Casco MultiTech, Essve Esstack Clear, Biltema Multibond Transparent, CT1, Tec-7,

• Like
I første omgang ville jeg ha rengjort godt og bare limt med limet som er på ledstripen.
Ellers er det jo greie limpatroner som Casco MultiTech, Essve Esstack Clear, Biltema Multibond Transparent, CT1, Tec-7,
Leverandøren oppgir at det kreves ekstra liming ved denne monteringen (limsiden opp, utendørs), men vil ikke anbefale produkt.

De du foreslår her krever antakelig støtte mens limet tørker? Har ikke kommet helt rundt hvordan jeg får til det. Det er 20 m lengde.

Min erfaring er at dette limet fra Casco som @Spaghetti her nevner ikke trenger støtte/klem mens det tørker.
Xtremfix+ biter på direkten.
Men, du bør lime en dag det er 16-20 grader i luften.

Absolutt - det fester på direkten!!
Ville smurt veeeldig tynt på ledstripen og festet oppunder håndlisten fortløpende.
Fordel å være to personer. En som styrer ledlisten og en som limer fortløpende.

• Like
Absolutt - det fester på direkten!!
Ville smurt veeeldig tynt på ledstripen og festet oppunder håndlisten fortløpende.
Fordel å være to personer. En som styrer ledlisten og en som limer fortløpende.
Hva tenker dere om muligheten for å få ned igjen stripen, for reparasjon eller utskifting, ved bruk av xtremfix+?

(Den skal monteres under bunnlisten til glassene og blir nokså utilgjengelig, ca 6 cm over terrassedekket.)

• Like
Hva tenker dere om muligheten for å få ned igjen stripen, for reparasjon eller utskifting, ved bruk av xtremfix+?

Med Xtremfix må du nok skjære den løs med bladkniv.
Mulig tapen på selve LED-stripen (hvis du lar tapen sitte) svikter først, men da må du i såfall lime kun på tapen og ikke LED-stripen.
Xtremfix+ sitter som pokker - og spesielt godt på aluminium. Fin overflate å lime på.

• Like
Reaksjoner: Spaghetti og OddG