Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pelle

Sersjant
5 Jul 2025
12
3
Hei! Skal legge parkett i en stue som er ca. 6 × 4 meter. Står litt fast på leggeretning.
Rommet er relativt symmetrisk, med like mange og like store vinduer på alle vegger, så den vanlige tommelfingerregelen om å legge i retning av hovedlyset hjelper meg ikke så mye her.
Bør parketten legges langs den lengste veggen (6 m), eller den korteste (4 m)? og har leggeretningen noe å si for hvordan rommet oppleves visuelt når lysforholdene er ganske like fra alle kanter?

Finnes det andre hensyn jeg bør ta, som gjennomgående gulv mot tilstøtende rom, møblering, eller type parkett (1-stav/3-stav)?

Dette er en helt vanlig stue i en enebolig, og jeg ønsker et valg som både ser riktig ut visuelt og er riktig fag-praksis, ikke bare smak og behag.

Se eksemplene på 0 grader, 45 grader, 90 grader og 135 grader leggeretning nedenfor.

image1.jpg image2.jpg image3.jpg image4.jpg

Jeg liker å legge parketten sli ka tden peker mot de største vindusflatene.
Skal samme parkett legges gjennom flere rom så er det absolutt finest med samme leggeretning, så da ville jeg tatt utgangspunkt i det største rommer, f.eks. stue/kjøkken. og fastsatt leggeretning det.

Mange som har fikse ideer om leggeretning.
Min tanke er at det er viktig at parketten ligger samme retning i alle husets rom.
Greit å starte der.

• Like
Reaksjoner: MirAn