- 19 Feb 2025
- 19
- 7
Hei! Sommeren nærmer seg og ser nå etter et prosjekt å bruke ryggen på. Vi har en stund hatt lyst til å legge flis i gang og toalettrom som grenser til gangen og tenker nå at tiden er inne. Har aldri lagt flis før og tenker derfor at det er flinke folk her som kan hjelpe meg unngå store feil og få til et bra resultat. I første omgang er jeg nå interresert i hvordan undergulvet bør være før man begynner med flisleggingen. Bygget hvor dette skal skje er fra 1985 og arealet tråden omhandler er i første etasje. Gulvet er oppbygd i trevirke og ligger like over baderommet i kjelleren.
Nåtilstand på gulv i gang fra topp til bunn:
Er det noe stor forskjell (med unntak av pris) på å bruke kryssfiner eller OBS-plater i dette tilfellet?
Har fått anbefalt varmefolie til gulv i gang slik at fukt tørker opp fortere og det ikke blir så kaldt å gå på. Har noen erfarling med dette? Er det vanskelig/dyrt å få fikset? Hvordan må oppbygning av undergulv endres dersom vi går for varmefolie?
På forhånd takk for svar og erfaringer folk har med dette. Dersom noen har gjort seg erfaring om store feil det er enkelt å gjøre så del gjerne så jeg slipper gjenta de
Nåtilstand på gulv i gang fra topp til bunn:
- Vinyl i en del og laminat en annen del
- Flytende huntonitt undergulv limt i hverandre med not og fjær (kanskje 6 mm tykt)
- Sprekkepanel av ukjent tykkelse. Antatt spikret i gulvbjelker da det knirker her og der.
- Gulvbjelker med ukjent mål og ukjent avstand i mellom de.
- Fjerne vinyl, laminat og huntonitt
- Skru sprekkepanel ned i gulvbjelkene for å stabilisere og fjerne knirk i gulvet
- Legge et tykt lag (18mm kanskje) kryssfiner eller OBS-plater på sprekkepanelet som skrues fast i gulvbjeler og sprekkepanel
- Prime toppen av kryssfiner/OBS før jeg kjører på med flislim
Er det noe stor forskjell (med unntak av pris) på å bruke kryssfiner eller OBS-plater i dette tilfellet?
Har fått anbefalt varmefolie til gulv i gang slik at fukt tørker opp fortere og det ikke blir så kaldt å gå på. Har noen erfarling med dette? Er det vanskelig/dyrt å få fikset? Hvordan må oppbygning av undergulv endres dersom vi går for varmefolie?
På forhånd takk for svar og erfaringer folk har med dette. Dersom noen har gjort seg erfaring om store feil det er enkelt å gjøre så del gjerne så jeg slipper gjenta de