Jeg har den siste tiden lest en del om luftbåren gulvvarme, og spesielt systemet fra Legalett.
Dette virker som en ganske interessant løsning, men samtidig finner jeg langt mindre informasjon og brukererfaringer om dette enn om vanlig vannbåren gulvvarme.
Vi holder på å planlegge oppvarming av ny enebolig, så jeg har virkelig forsøkt å finen hvilken løsning som er best for oss.
Jeg skal forsøke å oppsummere hva jeg selv har funnet ut og håper på masse diskusjon, synspunkter og tanker rundt dette.
Spesielt sammenlikningen versus vannbåren varme er interessant.
Slik jeg har forstått det, består Legalett-systemet av lukkede luftkanaler som støpes inn i betonggulvet eller fundamentplaten.
En vifte sirkulerer oppvarmet luft gjennom kanalene, og luften varmer dermed opp betongen.
Hele gulvflaten fungerer så som en stor varmeavgivende flate.
Det er altså ikke snakk om varm luft som blåses ut i rommet gjennom ventiler. Luften sirkulerer bare internt i et lukket system inne i gulvet.
Oppvarmingen av rommene skjer hovedsakelig ved at den varme betongplaten avgir varme oppover.
Legalett ser også ut til å levere komplette fundament- og gulvsystemer der isolasjon, betongplate, luftkanaler og varmeanlegg prosjekteres samlet.
Dermed blir gulvvarmen en integrert del av konstruksjonen, og ikke et separat system som legges oppå et allerede ferdig fundament.

Hvordan luften varmes opp er noe av det jeg er mest nysgjerrig på.
Slik jeg forstår det, plasseres det ett eller flere varmeaggregater i tilgjengelige kasser i gulvet.
Aggregatet inneholder en vifte og selve varmekilden.
Legalett ser ut til å ha minst to hovedløsninger for varmekilde:
1) Elektriske varmeelementer som varmer luften direkte.
I den elektriske utgaven blir det dermed i prinsippet direkte elektrisk oppvarming, bare at varmen fordeles gjennom luftkanaler i betongplaten i stedet for gjennom varmekabler.
2) En vann-til-luft-varmeveksler der varmt vann fra for eksempel varmepumpe, elkjel eller annen vannbåren varmekilde varmer luften før den blåses videre gjennom kanalene.
Utgaven med vann-til-luft-varmeveksler virker mer interessant dersom man ønsker bergvarme, luft-til-vann-varmepumpe eller en annen sentral varmekilde. Da brukes vann frem til varmeaggregatet, mens selve distribusjonen i gulvet skjer med luft.
Er det noen som kjenner den praktiske oppbygningen bedre?
Hvor varm er luften som sendes gjennom kanalene, og går viften kontinuerlig eller bare når termostaten ber om varme?
Hvor mye strøm bruker viften, og er aggregatet hørbart i et stille hus?
Det jeg synes virker positivt med luftbåren gulvvarme
Den mest åpenbare fordelen er at det ikke ligger vannrør i selve gulvet.
Dermed kan man heller ikke få en vannlekkasje fra gulvvarmerørene inne i betongplaten.
Luftkanalene har ikke koblinger eller bevegelige deler inne i betongen.
Vifte, varmeelement, varmeveksler og andre tekniske komponenter skal være samlet i en tilgjengelig aggregatkasse.
Hvis viften eller varmeelementet går i stykker, skal det derfor være mulig å reparere eller bytte dette uten å pigge opp gulvet.
Betongplaten får også stor varmelagringsevne.
Det kan gi jevn temperatur og gjøre det mulig å varme opp gulvet når strømprisen er lav, for så å bruke varmen som er lagret i betongen senere.
Jeg antar samtidig at den store varmelagringen også betyr at systemet reagerer langsomt.
Det er neppe en løsning hvor man skrur opp termostaten og kjenner tydelig forskjell etter ti minutter.
Andre mulige fordeler jeg har lest om eller tenkt på, er:
Men jeg har også en del spørsmål -
Luft har langt lavere varmekapasitet enn vann. Det må derfor flyttes betydelig mer luft enn vann for å transportere samme varmemengde. Jeg lurer derfor på hvor stor luftmengde viften faktisk flytter, og om dette gir noe merkbart viftestøy eller energiforbruk.
Hvordan blir temperaturfordelingen i praksis? Er gulvet like varmt helt ytterst ved ytterveggene som rundt aggregatet, eller kan man få kaldere områder mot ytterkantene av huset?
Hva skjer dersom en kanal skulle bli delvis blokkert eller skadet under byggingen? Kan systemet måles, trykktestes eller inspiseres før betongen støpes?
Jeg tenker også at man må være svært nøye med senere boring og innfesting i gulvet. Finnes det detaljerte tegninger som viser nøyaktig hvor kanalene ligger, og er det enkelt å registrere dette i boligens dokumentasjon?
Andre ting jeg gjerne skulle visst mer om:
Legalett kontra vannbåren gulvvarme
Det er kanskje denne sammenligningen jeg synes er mest interessant.
Vanlig vannbåren gulvvarme er en kjent og utbredt løsning.
Det finnes mange leverandører, installatører, fordelere, termostater og reservedeler.
Systemet kan kobles direkte til bergvarmepumpe, luft-til-vann-varmepumpe, fjernvarme, elkjel eller andre vannbårne varmekilder.
Legalett med elektrisk varmeaggregat virker enklere, men energimessig vil direkte elektrisk oppvarming fortsatt være direkte elektrisk oppvarming.
Man får ikke automatisk lavere strømforbruk bare fordi strømmen først varmer luft som deretter varmer betongen.
Legalett med vann-til-luft-varmeveksler kan derimot kobles til en varmepumpe.
Da beholder man mye av fleksibiliteten på energikildesiden, samtidig som man slipper vannrør i selve betonggulvet.
På den annen side får man et ekstra varmeoverføringsledd:
Varmekilde → varmt vann → varmeveksler → varm luft → betongplate → rom.
Med vanlig vannbåren gulvvarme blir det:
Varmekilde → varmt vann → betongplate → rom.
Betyr det ekstra varmeoverføringsleddet noe særlig for effektiviteten, eller er forskjellen ubetydelig når systemet er riktig prosjektert?
Jeg ser omtrent disse forskjellene:
Legalett luftbåren gulvvarme:
Vanlig vannbåren gulvvarme:
Jeg finner en del informasjon fra Legalett selv og noen erfaringer fra Sverige og andre land, men forholdsvis lite fra nyere norske boligprosjekter.
Er dette et system som faktisk installeres i Norge i dag(?), eller er det blitt en ganske sjelden løsning?
Hvem prosjekterer, leverer og monterer det her?
Uff, ble langt notat dette, men forhåpentligvis er det noen der ute som orker lese igjennom dette
Dette virker som en ganske interessant løsning, men samtidig finner jeg langt mindre informasjon og brukererfaringer om dette enn om vanlig vannbåren gulvvarme.
Vi holder på å planlegge oppvarming av ny enebolig, så jeg har virkelig forsøkt å finen hvilken løsning som er best for oss.
Jeg skal forsøke å oppsummere hva jeg selv har funnet ut og håper på masse diskusjon, synspunkter og tanker rundt dette.
Spesielt sammenlikningen versus vannbåren varme er interessant.
Slik jeg har forstått det, består Legalett-systemet av lukkede luftkanaler som støpes inn i betonggulvet eller fundamentplaten.
En vifte sirkulerer oppvarmet luft gjennom kanalene, og luften varmer dermed opp betongen.
Hele gulvflaten fungerer så som en stor varmeavgivende flate.
Det er altså ikke snakk om varm luft som blåses ut i rommet gjennom ventiler. Luften sirkulerer bare internt i et lukket system inne i gulvet.
Oppvarmingen av rommene skjer hovedsakelig ved at den varme betongplaten avgir varme oppover.
Legalett ser også ut til å levere komplette fundament- og gulvsystemer der isolasjon, betongplate, luftkanaler og varmeanlegg prosjekteres samlet.
Dermed blir gulvvarmen en integrert del av konstruksjonen, og ikke et separat system som legges oppå et allerede ferdig fundament.

Hvordan luften varmes opp er noe av det jeg er mest nysgjerrig på.
Slik jeg forstår det, plasseres det ett eller flere varmeaggregater i tilgjengelige kasser i gulvet.
Aggregatet inneholder en vifte og selve varmekilden.
Legalett ser ut til å ha minst to hovedløsninger for varmekilde:
1) Elektriske varmeelementer som varmer luften direkte.
I den elektriske utgaven blir det dermed i prinsippet direkte elektrisk oppvarming, bare at varmen fordeles gjennom luftkanaler i betongplaten i stedet for gjennom varmekabler.
2) En vann-til-luft-varmeveksler der varmt vann fra for eksempel varmepumpe, elkjel eller annen vannbåren varmekilde varmer luften før den blåses videre gjennom kanalene.
Utgaven med vann-til-luft-varmeveksler virker mer interessant dersom man ønsker bergvarme, luft-til-vann-varmepumpe eller en annen sentral varmekilde. Da brukes vann frem til varmeaggregatet, mens selve distribusjonen i gulvet skjer med luft.
Er det noen som kjenner den praktiske oppbygningen bedre?
Hvor varm er luften som sendes gjennom kanalene, og går viften kontinuerlig eller bare når termostaten ber om varme?
Hvor mye strøm bruker viften, og er aggregatet hørbart i et stille hus?
Det jeg synes virker positivt med luftbåren gulvvarme
Den mest åpenbare fordelen er at det ikke ligger vannrør i selve gulvet.
Dermed kan man heller ikke få en vannlekkasje fra gulvvarmerørene inne i betongplaten.
Luftkanalene har ikke koblinger eller bevegelige deler inne i betongen.
Vifte, varmeelement, varmeveksler og andre tekniske komponenter skal være samlet i en tilgjengelig aggregatkasse.
Hvis viften eller varmeelementet går i stykker, skal det derfor være mulig å reparere eller bytte dette uten å pigge opp gulvet.
Betongplaten får også stor varmelagringsevne.
Det kan gi jevn temperatur og gjøre det mulig å varme opp gulvet når strømprisen er lav, for så å bruke varmen som er lagret i betongen senere.
Jeg antar samtidig at den store varmelagringen også betyr at systemet reagerer langsomt.
Det er neppe en løsning hvor man skrur opp termostaten og kjenner tydelig forskjell etter ti minutter.
Andre mulige fordeler jeg har lest om eller tenkt på, er:
- Relativt jevn temperatur over store gulvflater.
- Ingen radiatorer eller synlige varmeovner.
- Få bevegelige deler.
- Ingen sirkulasjonspumpe eller fordelerskap for vannrør i selve gulvvarmeanlegget.
- Mulighet for flere temperatursoner.
- Liten risiko for frostskader i selve fordelingssystemet siden varmebæreren er luft.
- Ingen lufting av vannkurser eller problemer med gjennomstrømning i lange vannsløyfer.
Men jeg har også en del spørsmål -
Luft har langt lavere varmekapasitet enn vann. Det må derfor flyttes betydelig mer luft enn vann for å transportere samme varmemengde. Jeg lurer derfor på hvor stor luftmengde viften faktisk flytter, og om dette gir noe merkbart viftestøy eller energiforbruk.
Hvordan blir temperaturfordelingen i praksis? Er gulvet like varmt helt ytterst ved ytterveggene som rundt aggregatet, eller kan man få kaldere områder mot ytterkantene av huset?
Hva skjer dersom en kanal skulle bli delvis blokkert eller skadet under byggingen? Kan systemet måles, trykktestes eller inspiseres før betongen støpes?
Jeg tenker også at man må være svært nøye med senere boring og innfesting i gulvet. Finnes det detaljerte tegninger som viser nøyaktig hvor kanalene ligger, og er det enkelt å registrere dette i boligens dokumentasjon?
Andre ting jeg gjerne skulle visst mer om:
- Hvor lenge varer viftene og varmeaggregatene?
- Hva koster et nytt aggregat eller en ny vifte?
- Finnes det reservedeler og serviceteknikere i Norge?
- Er man avhengig av Legalett for fremtidig service?
- Kan standardkomponenter brukes dersom produsenten en gang forsvinner?
- Hvor mange varmesoner er det praktisk å ha?
- Kan hvert soverom styres separat?
- Hvordan fungerer systemet sammen med parkett og andre gulv med relativt høy varmemotstand?
- Kan det oppstå kondens eller fukt inne i luftkanalene?
- Samler det seg støv i det lukkede systemet over mange år?
- Må kanalene noen gang rengjøres?
- Hvor mye lyd eller vibrasjon merkes fra aggregatkassen?
- Hvor raskt reagerer systemet ved værskifte eller mye solinnstråling?
- Hva skjer ved strømbrudd, og hvor lenge holder betongplaten på varmen?
Legalett kontra vannbåren gulvvarme
Det er kanskje denne sammenligningen jeg synes er mest interessant.
Vanlig vannbåren gulvvarme er en kjent og utbredt løsning.
Det finnes mange leverandører, installatører, fordelere, termostater og reservedeler.
Systemet kan kobles direkte til bergvarmepumpe, luft-til-vann-varmepumpe, fjernvarme, elkjel eller andre vannbårne varmekilder.
Legalett med elektrisk varmeaggregat virker enklere, men energimessig vil direkte elektrisk oppvarming fortsatt være direkte elektrisk oppvarming.
Man får ikke automatisk lavere strømforbruk bare fordi strømmen først varmer luft som deretter varmer betongen.
Legalett med vann-til-luft-varmeveksler kan derimot kobles til en varmepumpe.
Da beholder man mye av fleksibiliteten på energikildesiden, samtidig som man slipper vannrør i selve betonggulvet.
På den annen side får man et ekstra varmeoverføringsledd:
Varmekilde → varmt vann → varmeveksler → varm luft → betongplate → rom.
Med vanlig vannbåren gulvvarme blir det:
Varmekilde → varmt vann → betongplate → rom.
Betyr det ekstra varmeoverføringsleddet noe særlig for effektiviteten, eller er forskjellen ubetydelig når systemet er riktig prosjektert?
Jeg ser omtrent disse forskjellene:
Legalett luftbåren gulvvarme:
- Ingen vannlekkasje fra rør i betongplaten.
- Tekniske og bevegelige deler skal være tilgjengelige.
- Stor varmelagring i gulvet.
- Kan leveres med elektrisk oppvarming eller vann-til-luft-varmeveksler.
- Mer uvanlig og muligens større avhengighet av én leverandør.
- Vifte er nødvendig for å distribuere varmen.
- Færre installatører og mindre tilgjengelig erfaringsgrunnlag.
Vanlig vannbåren gulvvarme:
- Velkjent og utbredt teknologi.
- Stort utvalg av leverandører og komponenter.
- Svært godt egnet sammen med varmepumpe og lave vanntemperaturer.
- Ingen vifter i selve distribusjonssystemet.
- Fare for lekkasje finnes, selv om moderne gulvvarmerør vanligvis legges uten skjøter i gulvet.
- Rørene ligger utilgjengelig i eller under gulvet.
- Flere komponenter som fordelerskap, ventiler, aktuatorer og sirkulasjonspumper.
Jeg finner en del informasjon fra Legalett selv og noen erfaringer fra Sverige og andre land, men forholdsvis lite fra nyere norske boligprosjekter.
Er dette et system som faktisk installeres i Norge i dag(?), eller er det blitt en ganske sjelden løsning?
Hvem prosjekterer, leverer og monterer det her?
Uff, ble langt notat dette, men forhåpentligvis er det noen der ute som orker lese igjennom dette