Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Manko

Sersjant
1 Apr 2025
11
3
Er det bare meg, eller holder LED-pærer mye kortere enn det som loves?
De fleste oppgis til å vare 25 000–50 000 timer, men i praksis ryker de etter ett–to år – både inne og ute.
Jeg har hatt utelamper hvor pærene dør lenge før vanlig glødepære-tid.
Inne har jeg flere spotter som det virker som om holder betydelig lenger enn utendørs, men etterhvert begynner de å blinke eller miste lysstyrke de også.

Er dette egentlig en reklamasjonssak, eller er det bare sånn det er?
Ingen tar jo vare på kvitteringer på en 99-kroners LED-pære i to år.
Er 50 000 timer bare en teoretisk laboratorietest, eller finnes det faktisk folk som har LED som har holdt i ti år+?

Og forresten – burde ikke LED vare lenger ute, der de får bedre kjøling?

billige drivere som bevisst overbelastes av produsent.

jeg har 3 billige jula pyntepærer hengende i pendler i vinduene på stua, og de har lyst dag og natt siden 2019, kun avbrutt av sporadiske strømbrudd. så disse nærmer seg vel nå 50 000timers merket

disse er vel på 1.2W eller deromkring, men antar at selve driveren i sokkelen (trafo+omformer) også brukes i sterkere pærer

har også noen jula pærer i utelampene, disse er vel på rundt 1000ish lumen hver, og disse dør etter rundt 2 år. da lyser de kun når det er mørkt

når ei led-pære slutter å virke, så er det 99.9% sjangs for at det er driveren som er problemet. og da ofte kondensatorer som gir opp livet

Elektroimportøren hadde en serie led pærer som slutta å lyse etter kort tid. Reklamerte på flere av dem. Fikk nye som ikke var spesielt mye bedre. Fikk nye pærer og pengene tilbake.

Mistenker kort levetid har sammenheng med pærene er produsert på en måte som ikke holder i praksis.

Det er trolig variasjon mellom produktene, merker, produksjons sted og tidspunkt.

Kan treffe på pærer som er bedre enn forventet og andre som er vesentlig dårligere. Gjerne sistnevnte kategori som legges merke til.