Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
Det kommer vel litt an på type hus og type ildsted?
I et type moderne hus og en slik peisovn ville jeg sterkt vurdert en stålpipe.
Men, da blir jo stålpipen et tydelig og synlig element i seg selv.

I et nytt hus, hvor pipen kan planlegges plassert slik at en passer inn i et hjørne osv, så er det jo lettere å få den til å "forsvinne" som en del av bygningskonstruksjonen.

For meg er stålpipe noe som passer inn i et mer moderne miljø, litt industriell look og feel - eller som noe som gjerne ettermonteres.

Smaken er som baken, delt i to :)
Vi kommer til å velge en tradisjonell pipe type "Lecapipe" ettersom den delvis kan bygges inn i konstruksjonen/vegg og derved lettere kamufleres.
En sort rund stålpipe blir, uansett hvordan du vender på det, nettopp et sort rør som skjærer gjennom rommet fra gulv til tak.

Min erfaring er at stålpiper ofte oppnår god trekk, raskere. Det er mindre masse som må varmes opp for å få trekken i gang.
Synes stålpiper ofte er pent i konbinasjon med litt moderne peisovner.

...og så er jo stålpiper utrolig raske å montere da!
Tid spart er penger spart.

• Like
Reaksjoner: Konglehuset
Stålpiper vil bidra vesentlig med oppvarming av rom(ene) den er montert i. Vår innmurte pipe (teglstein med lecarør) er kald å ta på, selv kort avstand over/ved siden av peisen (Jydepeisen Elegance).

Men alt avhenger hvordan dere tenker selv å montere pipen, skjult eller synlig? Husk at leca piper (alt etter utføringsmetode) har høyere egenvekt enn stålpipe, så husk å sjekk bæringsevne på monteringssted.

• Like
Reaksjoner: SuperSmooth og Virre
Jydepeisen Elegance
Det var en lekker peis!! :love:

Dette er i et nytt hus, så vi står litt fritt i valget av type pipe.
Vekt regner jeg med er håndterbart ettersom pipen "starter" på betongplaten og går gjennom etasjeskillet, gjennom 2. etg og ut gjennom taket.

Vi heller i retning av stålpipe, men da vil den vel måtte være i isolert utgave gjennom etasjeskillet og gjennomføringen til taket?
Er det også god varmeavgivelse fra isolert stålpipe også?

Det var en lekker peis!! :love:

Dette er i et nytt hus, så vi står litt fritt i valget av type pipe.
Vekt regner jeg med er håndterbart ettersom pipen "starter" på betongplaten og går gjennom etasjeskillet, gjennom 2. etg og ut gjennom taket.

Vi heller i retning av stålpipe, men da vil den vel måtte være i isolert utgave gjennom etasjeskillet og gjennomføringen til taket?
Er det også god varmeavgivelse fra isolert stålpipe også?
Da så, måtte bare spørre da jeg ikke visste om dere skulle ha en etasje under. :)

Ja, alle røykrør må isoleres ved rørgjennomføringer mellom etasjer og tak for å opprettholde brannsikring, så det vil avgi minst mulig varme her. Jeg ser ikke bort ifra at røret vil være uisolert mellom i rommene (Gjerne forhør deg med byggherre).

Et lite irritasjonsmoment sånn på siden angående peisen vi har, er den automatiske lukkingen. Synes det burde være en holdefunksjon når døren har blitt åpnet helt opp, for det er et kappløp hver gang jeg skal hive inn ved. :LOL:

OBS: husk å sjekke hva monteringskostnadden til obs bygg inneholder og hva som potensielt kan avvike fra deres løsning https://obsbyggmontering.no/prissjekk/peis