Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SkarpTobakk

Sersjant
16 Feb 2025
13
6
Hei dere,
Vi har havnet i en litt lei situasjon og ønsker deres innspill.
Saken har en teknisk side og en juridisk side, men vi kan jo for alle praktiske formål holde oss til den tekniske (fordi selgeren av hytten nå er død).

For noen år siden kjøpte vi en fjellhytte som står direkte på fast fjell, se bildet nedenfor.
I forbindelse med montering av en lufteluke for å bedre luftingen under hytten har jeg pigget 8 hull til lufteluker.
Da stusser jeg litt på at jeg ikke på noen steder treffer på vertikal eller horisontal armering av noe slag.

Som den nysgjerrigperen jeg er så pigger jeg ut et større felt, både for å sette inn en inspeksjonsluke og for å undersøke dette med manglende armering.
Jeg finner da ut at hele grunnmuren (ringmuren) er montert kun med mursement og lecablokker, ingen armering.

For å forsøke finne ut litt mer om saken tok jeg kontakt med eieren av nabohytten, som bygget sin hytte samtidig som min ble bygget (2020).
Han kunne fortelle at han kjente godt til saken, for dette ble flittig diskutert mellom de to tidligere hyttenaboene under byggeprosessen.
Ikke så mye som en centimeter med kamstål eller annen type armering er brukt i muren på min hytte.
Naboen derimot har armert så det holder.

Etter hva jeg forstår skal det legges fugearmering i annenhvert skift med Leca Murblokker, slik eksempelbildet nedenfor viser.

I vedlagte Leca Tekniske Håndbok fra 2023 pkt. 4.6.4.2 Leca Fugearmering beskrives behovet for armering ganske godt.

På det laveste er muren 4 blokker høy og på det høyeste 12 blokker høy.

Hvilken konsekvens har dette med manglende armering for konstruksjonen?
Hytta står i en ganske bratt helling, så i mine mørkeste stunder ser jeg for meg at hytta sakte men sikkert sklir noen meter nedover når muren svikter.

Hva kan jeg gjøre for å forsøke redde dette i land? Forsterke muren til våren?
Hvordan?

dcn_001.jpg 1822.jpg fugearmering_18_mm2_byggeshop_1.jpg

Vedlegg

• Like
Reaksjoner: Benjamin
Kan du slisse leie, kjøpe en slisse kutter å slisse inn spor for grov armering?

Da tenker jeg at du slisser i senter av blokk og ikke i skjøt.

Ville spurt en statiker om man bør gamble på om dette er nok og ikke raser når man utfører det.

Kan du slisse leie, kjøpe en slisse kutter å slisse inn spor for grov armering?
Ja, det "kan" jeg gjøre.
Spørsmålet er om det vil gi noen styrke å snakke om.
Litt av poenget er vel at det støpes inn i annenhver skift og bakes inn i sement på begge sider av steinen når det monteres.
Uff, dette har utviklet seg til et lite mareritt. En solid strek i en ellers hyggelig hytteregning.

Vi har havnet i en litt lei situasjon og ønsker deres innspill.
Det er mildt sagt. Dette er en ganske alvorlig situasjon. Du bør sette i gang utbedring så fort snøen går og været tillater det.
Kjøp en god blandemaskin til betong med en gang.
Bare å handle inn gode gumierte arbeidshansker, murebøtter og murespader også.

Det følgende er ingen anbefaling - KUN hva JEG ville gjort hvis dette var min hytte:

Det første jeg ville gjort er å starte i et hjørne på oversiden.
Pigget ut plass til en flaskejekk/donkraft va 150 cm fra hvert hjørne.
Jekket forsiktig opp hjørnet noen cm.
Revet muren i hjørnet, en meter til hver side.
Så ville jeg forskalet på innside og utside og armert godt.
La også 8-10 armeringsjern fra ny-støpen stikke inn i lecasteinene på hver side. De kan du trenge tilgang til senere.
Støp så hjørnet og la herde.
Så ville jeg tatt neste hjørne, så neste og til slutt siste hjørne (hvis du har 4 hjørner)

Så ville jeg jort det samme midt på langsidene, max 120 cm langt.
Samme fremgangsmåte.

Husk å la det stikke 40cm armeringsjern fra nystøp inn i lecaen.
Hvis du vil støpe mer senere, så kan du kople deg på armeringen og støpe videre.

Jeg ville gjort dette til jeg hadde minst 8-12 sånne solide fundamenter.
Først da ville jeg sovet godt.

Vi har havnet i en litt lei situasjon

Lei situasjon er en mild beskrivelse av denne utfordringen, gitt! Det må jeg si!!
Jeg har mange spørsmål og mye jeg kunne skrevet om det juridiske sporten, men greit, vi lar det ligge.

Hvordan?

Jeg tror du først og fremst må kunne si at du har konstatert en liten krise - hele grunnmuren er montert feil og mangler armering.
Armering binder det hele sammen og uten armering er hele muren betydelig svekket mot krefter, alle veier og i alle retninger.

Jeg synes @BreakingBad beskriver en grei fremgangsmåte som jeg ikke ville hatt noen problemer med å følge.

Men, det er et stort MEN - faktisk er det 2 store MEN:

1) Når du først starter på utbedringen mister det juridiske sporet mye kraft. Vær for guds skyld helt sikker på at det er et helt dødt spor før du går videre.

2) Jeg ville ikke startet på arbeidet som @BreakingBad beskriver før jeg hadde sikret muren, i det minste for å sikre en trygg arbeidsplass under utbedringen. Dette ville jeg gjort ved å støpe 4-6 søyler på innsiden av lecamuren. Søylene ville jeg støpt opp til midten på øverste lecablokk.
Søylene ville jeg ha gyset fast i fjellet. Det gjør du ved å bore 4 kamstål 20 cm ned i fjellet som du gyser fast med festemiddel, og så stikker kamstålet opp i papprøret du støper søylen i. Søylen må støpes kloss inntil lecamuren.
Etter utbedring kan søylene fint stå der resten av hyttens levetid.

Har sendt Leca en epost og beskrevet utfordringen.
Det ringte en kar nesten med en gang.
Han skulle forhøre seg litt internt og komme tilbake til meg.

Han var tydelig på at de ikke kunne gi noen anbefalinger uten å ha vært på stedet, men kunne likevel komme med råd.
Han var ganske tydelig på at det ikke ville være å anbefale å jobbe under hytten, eller på mnedsiden, uten at det var sikret, gitt at hytten står i en hellende terreng.

Han var også tydelig på at muren min har en stabilitet som ikke kan måle seg med en armert mur.

Skal holde dere oppdatert.

• Like
Reaksjoner: Kranglefanten