Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Virre

Sersjant
24 Jan 2025
10
9
Norge
Hei!

Hva har dere valgt når det gjelder gulv på kjøkkenet?
Vi klarer ikke bestemme oss for om vi skal ha laminat, fliser eller parkett på gulvet.

Vår frykt er at parketten skal bli ødelagt av vannsøl og hard bruk.
Samtidig kjenner jeg at ryggen min ikke tåler å trå rundt på harde fliser dagen lang.
Laminat tenker jeg er fornuftig, men jeg har til gode å se en laminat som gir samme gode følelse som ekte parkett.

• Like
Reaksjoner: kirderF
Jeg er ingen ekspert, men vi har hatt Kährs 1-stav parkett på kjøkkenet i 16 år og den holder seg godt.
Litt ekstra slitt i sonen mellom kjøkkenvask og koketopp, men det er vel normalt?

Som du selv skriver: Det er veldig hardt å trå på flislagt gulv hver dag.
Da bør du investere i et par gode innesko, men det er uaktuelt for meg.
Jeg må kunne steke egg og bacon i boxershorten på søndag morgen uten å føkke opp ryggen. :giggle:

• Like
Reaksjoner: kirderF
Jeg vil slå et slag for laminat.
Tåler støt, slag, vannsøl og tråkking dagen lang uten å bli slitt.

Det er tilsvarende "mykt" å trå på som parkett og i hvertfall mer skånsom mot rygg, hofter og ben enn knallharde fliser.

Laminat er også svært holdbart og motstandsdyktig mot fukt og vannsøl.

Synes også laminat har blitt mye mer naturtro de seneste årene.

Vi har parkett på kjøkkengulvet og det fungerer helt fint.
Vi er forsiktige og tørker opp hvis vi søler vann på gulvet, men det er vel helt normalt?
Orker ikke tanken på harde fliser - aka rygg-killer :cool:

• Like
Reaksjoner: Televimsen
Laminat er helt topp. Tåler mye slitasje og fukt fra våte sko og søl på kjøkkenet.
I svært fuktutsatte områder er det mulig å bruke et middel som de selger som fungerer som et lim eller fuge.
Denne gjør gulvet enda mer fuktbestandig.

Et annet alternativ er et gulv jeg har sett, men ikke lagt i egen bolig.
Tror det heter vinylfliser.
Det skal tåle absolutt alt av slitasje og fuktighet.

Det er kvalitetsforskjeller både innenfor parkett og laminat. Så anbefaler å ta med deg noe å mishandle vareprøvene litt med for å sjekke hva det tåler, særlig endel "parkett" har utrolig tynt og mykt topplag som gjør at striper og sår synes svært godt.

Hva har dere valgt når det gjelder gulv på kjøkkenet?

Vi har 1-stavs parkett på kjøkkenet og angrer ikke. Vil garantert velge det samme igjen.
I sonen mellom kjøkkenvask og koketopp er det mye traving frem og tilbake og der er det ørlite slitt.
Det lever jeg godt med.

Fliser på kjøkkengulvet orker jeg ikke tanken på.
Jeg er alt for glad i ryggen min til den slags.
Orker ikke gå med fotformsandaler i kork innendørs :)