Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Steffum

Korporal
6 Okt 2025
6
0
Hei folkens! :)

Jeg holder på å planlegge en ny enebolig for familien, og har begynt å se litt på muligheten for solfangere – altså paneler som fanger solvarmen direkte og overfører den til vann. Tanken er å bruke det til oppvarming av tappevann og vannbåren varme.

Men det jeg lurer på, og som jeg ikke finner et klart svar på, er dette:
Kan man faktisk lagre overskuddsvarmen fra solfangere i en vanntank og bruke den på et senere tidspunkt? ...og hvor mye senere er "på et senere tidspunkt"?
Altså, om man kan ha en stor akkumulatortank som lagrer varme fra sommeren og frigir den utover når sola ikke lenger bidrar så mye.

Hvor store tanker snakker vi om?
Jeg skjønner jo at man ikke kan varme huset hele vinteren på noen få hundre liter, men hvor stort må man egentlig opp i for at det skal monne? Snakker vi 1000 liter? 10 000 liter? Eller helt absurde tall? Og finnes det faktisk løsninger for dette i vanlige boliger – eller er dette mer et “eksperimentelt” opplegg som bare fungerer i spesielle prosjekter med borehull, fjellmagasin eller store jordtanker?

Noen tanker jeg har så langt.
Solfangere virker mye mer energieffektive enn solceller når det gjelder ren varmeproduksjon, men utfordringen er jo lagring.
Jeg ser at enkelte har kombinert solfanger + akkumulatortank + varmepumpe, slik at varmen fra tanken hjelper varmepumpa i skuldersesongene.
Jeg har også lest litt om sesongvarmelagring (seasonal thermal storage), men det virker avansert for en enebolig.
Er det realistisk å tenke at man kan dekke deler av varmebehovet om vinteren med overskuddsvarme fra sommeren – eller taper man så mye varme underveis at det ikke lønner seg?

Jeg er helst ikke ute etter en teoretisk “det går an”-forklaring, men heller ekte erfaringer:
Er det noen her inne som faktisk har prøvd å lagre solvarme i en stor tank over tid – og som kan si noe om hvor mye varme som faktisk er igjen etter et par måneder?
Hvordan er isolasjonen løst, og hvordan integreres dette med resten av varmesystemet (vannbåren varme, varmepumpe osv.)?

Jeg synes det virker utrolig spennende å kunne utnytte sommersola maksimalt, men er usikker på om dette lar seg gjøre i praksis uten at tanken blir gigantisk.
Så hvis noen her har prøvd, eller kjenner til prosjekter der sesonglagring av solvarme faktisk fungerer – del gjerne litt erfaringer!

Jeg har sett en del på dette selv, og konklusjonen min er at solfangere med akkumulatortank absolutt kan gi god støtte til varme og varmtvann i en enebolig, men det er viktig å ha realistiske forventninger. Solfangere er svært effektive i sommerhalvåret og kan i praksis dekke nesten hele varmtvannsbehovet ditt og gi et solid bidrag til gulvvarme i vår- og høstmånedene.

Når man kombinerer dette med en stor tank kan man lagre varme i noen dager og utnytte solenergien når været svinger. Utfordringen kommer når man ønsker å lagre varmen over lengre tid. En akkumulatortank taper alltid varme, selv med god isolasjon, og varmen forsvinner gradvis både gjennom tankvegger, rør og teknisk rom. Dermed er det ikke realistisk å lagre sommerens solvarme inn i vinterhalvåret i en vanlig bolig. For å klare sesonglagring må man over på løsninger med energibrønner eller større termiske magasiner, noe som ligger langt over det som er normalt for eneboliger.

I praksis brukes slike systemer derfor som korttidslager. Det betyr at de fungerer godt til å redusere driftstiden på andre varmekilder, særlig hvis du har vannbåren varme med varmepumpe. Solfangeren kan da forvarme vannet i tanken, og varmepumpen trenger bare å løfte temperaturen det siste stykket. Resultatet er bedre virkningsgrad og lavere strømforbruk.

I overgangsperioder kan du få nesten gratis oppvarming, og om sommeren kan solfangeren dekke varmtvannet alene. Der solvarme fungerer best er nettopp i kombinasjon med annen teknologi – ikke som eneste varmekilde. Det gir et mer stabilt system og gjør deg mindre sårbar når solforholdene ikke er optimale.

Et annet moment er komfort og driftssikkerhet. Mange tror solvarme innebærer mye styr, men moderne systemer er ganske automatiserte. Likevel må du være klar over at en stor akkumulatortank krever plass og god innkapsling. Dersom tanken står i et teknisk rom som holdes varmt, blir varmetapet ikke nødvendigvis bortkastet, men det må tas med i beregningen når man ser på total økonomi.

Solfangere med akkumulatortank kan være en veldig god investering hvis du tenker langsiktig og vil redusere strømforbruket, men det fungerer best som støtte til varmepumpe eller annen varmekilde – ikke som en løsning som skal dekke hele vinterbehovet alene. Effekten er reell, men lagringen er kortvarig. Hvis du går inn i det med den forståelsen, kan det absolutt være et smart og bærekraftig valg.