Jeg har opplevd det samme med lagforskyvning, og hos meg var det en kombinasjon av flere småting. Ofte handler det om at beltene enten er litt for slakke eller litt for stramme. For løse belter kan hoppe over tenner, mens for stramme belter kan skape binding.
En annen ting er steppermotorene og driverne – hvis de får for lite strøm eller jobber med for høy hastighet/akselerasjon, mister de lett noen steg. Jeg fikk bukt med problemet ved å:
- stramme beltene moderat (ikke for mye),
- skru ned akselerasjon og jerk i sliceren,
- og øke strømmen til motorene et lite hakk (innenfor det som er trygt).
Det er skrevet mye om dette i andre forum, men den sjekklisten jeg har laget meg vedr. de vanligste årsakene til lagforskyvning:
- For løs beltspenning (beltene hopper eller glir)
- For stramme belter (giverbånd og belter binder)
- Steppermotor som mister steg pga. for høy belastning / treghet / momentgrense
- For lav strøm (driver-strøm til motorene er for lav)
- Dårlig aksel/lineærføring, hjul med slark eller binding
- Vibrasjoner som påvirker mekanikken
- For høye hastigheter i kombinasjon med dårlig mekanikk
- Feil akselerasjon / jerk-innstillinger som gir rykk
- Temperatursvingninger eller varierende friksjon
Hvordan feilsøke og utelukke. Her er en fremgangsmåte jeg pleier å bruke:
- Reduser hastighet / akselerasjon
Kjør en test med lavere hastighet og lavere akselerasjon. Hvis problemet forsvinner, indikerer det at maskinen ikke klarer kravene ved høyere hastighet.
- Øk driverstrøm litt etter litt
Øk strømmen til steppermotorene (sjekk motor- og driverdata for maks tillatt strøm). Pass på temperaturen — ikke gå så høyt at trinnkjøling eller driver blir varm.
- Sjekk beltet
Stram beltet nok til at det ikke hopper, men ikke så mye at det binder.
- Sørg for at beltet ligger jevnt på remskiver / hjul.
Sjekk at beltebanen er rett, og at det ikke binder mot noe.
- Sjekk ledeskinner og hjul
Slark eller binding i rullebaner eller hjul kan føre til at stegene ikke overføres jevnt. Smøring og rengjøring kan hjelpe her.
- Stabilitet / vibrasjoner
En løs ramme eller dårlige fester kan fremkalle små rykk som gir lagforskyvning. Sjekk at all mekanikk er stiv og at skruefester sitter godt.
- Jerk / akselerasjonsprofiler i slicer
Hvis du bruker for høy jerk eller aggressive akselerasjoner, kan maskinen reagere med rykk. Prøv å dempe disse parameterne.
- Driver og motorvalg
Sjekk at du har motorer som tåler momentbehovet, og at driverne virkelig kan levere strøm og spenning som kreves. Noen billige motorer eller drivere kan være “like nok” men i praksis mangler margin.
Hos meg ble printeren stabil etter noe som enkelt som å redusere hastigheten, og jeg har ikke hatt layer shift siden.