Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KingSlayer

Korporal
8 Sep 2025
9
1
Sliter andre enn meg med at snø fra taket sklir ned og danner en mur foran garasjeporten hver vinter?
Jeg begynner å bli lei av å stå kl. 06:30 med spade og hodelykt!!

Nå vurderer jeg å bygge en snøsmelte-løsning som smelter bort pakk-snø uten at jeg må støpe helt nytt dekke.

Planen er noe i denne retningen:
– legge varmekabler i en litt senket "renne" foran garasjeporten
– dekke med sand, grus eller betongheller i stedet for å støpe fast
– bruke en utendørs termostat + føler som kun slår på ved behov
– sørge for fall ut fra huset, slik at smeltevannet ikke fryser igjen

Men dette er et prosjekt jeg aldri har gjort før, og jeg finner nesten ingen norske DIY-eksempler.
Derfor håper jeg noen her innehar erfaring med å lage en for mfor snøsmelte-løsning uten å støpe nytt dekke?

Funker varmekabler i komprimert sand/grus – eller må de ligge i betong?
Hvor mye effekt trenger man egentlig for å få dette til å fungere?

Hvordan unngår man at smeltevannet fryser igjen lenger ned i oppkjørselen?
Er det noen typer kabler/termostater som er mer egnet for dette enn andre?

Er det i det hele tatt verdt det?...eller er jeg på et snabla villspor?

Du må isolere undere kablene, jeg hadde 300 watt pr kvadratmeter foran min garasje, jeg brukte det til å smelte å løsne is, ikke som snøsmelting.

Snøsmelting er relativt dyrt. Et alternativ er varmepumpe, men det krever enten v/v eller l/v-pumpe.

Sjekk videoen fra denne (svenske) karen som har bygget en snøsmelter i betongen foran garasjen.
Jeg vurderer noe liknende.
Det forutsetter - eller i det minste er en stor fordel - at man har vannbåren varme i huset.
Hvis ikke så er det jo mulig å lage noe tilsvarende med en el. kolbe.

Fint for å skru på tining i ny og ne, slik at man kan få bort det verste av is gjennom sesongen, uten at det står på hele tiden.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

varme garasjegulv.jpg