Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pwb

Sersjant
16 Feb 2025
23
12
Har lyst til å lage tak mellom disse to leiligheten. Pga teknisk bod under så er det nok lurt i lengden å få tak over da gulvet er bygd opp dårlig. Men noen tips? Det er ish 2 meter mellom veggene, ish 1 meter mellom takene. Taket må være typ klart platstak. Hadde håpet på noe som kunne festes i veggene på en måte som lagde feste til taket. Tips?

Vedlegg

• PXL_20250713_103639496.RAW-01.COVER~2.jpg
    PXL_20250713_103639496.RAW-01.COVER~2.jpg
    1,4 MB · Sett: 11
  • Like
Reaksjoner: Pelle
Jeg tror jeg ville valgt en løsning som går fra takrenne til takrenne.
Dvs. at de festet i blekket over takrennen.

Da vil vannet renne fra plasttaket og ned i en av takrennene.
Da sparer du deg for mye problemer med å få unna regnvann.

@Pwb ,
Beklager håpløst forsøk på å tegne, men da ser du i hvert fall litt lettere hva jeg tenker.

takrenne_plasttak.jpg

Har tenkt samme selv, men lurer på om det blir bra nok feste.
Må vel feste i lektene under taksteinene.
Noen fester alla snøfangerne kanskje🤔

Beklager håpløst forsøk på å tegne,

Da tror jeg at jeg skal toppe dine tegneferdigheter :p:ROFLMAO:

beslag.jpg

Hva med et beslag som går under takstein og festes i lekter, så går ned lang dryppbeslag, og så ut over (med klaring til) takrennen.
Med beslag for hvert 30-60cm vil du kunne få en fin 48x98 "drager" på hver side og så bygge taket mellom der.
Ved å justere lengden på beslagene 1-2 cm kortere på den ene siden vil du også kunne få et nødvendig fall til en av sidene.

Ethvert mekanisk verksted, eller lokal smed, vil med glede lage denne type beslag for deg.
Hvis du er høvelig med 3D-printer, eller har en i nabolaget, er dette en perfekt mulighet til å printe et testbeslag.