Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mixtur

Sersjant
9 Jul 2025
11
2
Kona har fått seg elbil og dildobilen må lades.
Har et 32A stikk på helt separat kurs i garasjen som jeg tenkte bruke til formålet.
Hovedsikringen i garasjen er 63A, så totalen burde se greit ut.

Av en kollega har jeg fått gratis en SPARK Red 32 — Rød CEE til type 2 — justerbar ladekabel 6A-32A — 32A / 3-fas — 22 kW.
Den skal være kjøpt ny hos Elbilgrossisten og jeg har testet den, og det fungerer helt fint.

Jeg tenker la den være fast tilkoplet industristikket og kun kople fra elbilen når den skal lades.
Ladestrømmen har jeg stilt inn på 32A og den lader 11kW.

Er dette en 1)lovlig? , 2)anbefalt? og 3)varig løsning som kan fungere over tid?

Skjermbilde 2025-07-09 085232.jpg Skjermbilde 2025-07-09 085220.jpg Skjermbilde 2025-07-09 085248.jpg

Takker, så bra!
Da sparer jeg noen kroner på å ikke måtte installere en ladeboks kun til denne bilen.

Kona (og hennes venninner) maser fælt om brannfare ved bruk over tid.
Hun mener industristikket lett kan erstattes med en ladeboks og at vi kanskje slipepr unna med 5-6-000 for hele jobben.
Stemmer det? Kan en ny ladeboks gjenbruke kabler, sikringer osv?

Det ser ut som en nødlader du har fått og er ikke anbefalt til å bruke fast.
Mener på det var noe styr om at det ikke er lov til å bruke hjemme og at en må ha en dedikert elbillader.
Du kan gjenbruke sikring og kabler, såfremt du monterer overspenningsvern i tillegg.

• Like
Reaksjoner: Mixtur
CEE er ganske utsatt for varmgang. Det skyldes nok i hovedsak feil bruk, men er også en konsekvens av relativt store strømmer.

Særlig får man problemer om kontakten ikke settes ordentlig i, da blir det fort smelting / brann. Man får også problemer om den dras ut med lasten på og får lysbue.

• Like
Reaksjoner: Mixtur og SkarpTobakk
Det er vel bare Tesla som en kort periode kunne trekke 22kW? Hva slags bil er det snakk om her og hva for ombordlader har den? Enfase eller 3-fase ombord? Eksempel: 11 kW over trefase vil trekke 3*16A ved 11 kW. Ved lading hjemme sitter ladere i bilen. Boksen på veggen er bare en dedikert stikkontakt for lading.

• Like
Takker, så bra!
Da sparer jeg noen kroner på å ikke måtte installere en ladeboks kun til denne bilen.

Kona (og hennes venninner) maser fælt om brannfare ved bruk over tid.
Hun mener industristikket lett kan erstattes med en ladeboks og at vi kanskje slipepr unna med 5-6-000 for hele jobben.
Stemmer det? Kan en ny ladeboks gjenbruke kabler, sikringer osv?

Fokus på brannfare og installasjon av ladeboks er gjerne mest med tanke på bruk av en tilfeldig schuko kontakt.
I slike tilfeller vet en ikke om kabel fra sikringsskap til stikk kontakt kan være skjøtet flere steder, eller om om kurs er sikret på 10 eller 16A.
Flere hus har ikke jordfeil vern, som gir en ekstra beskyttelse.
Ved at schuko kontakt ikke regnes som egnet for langvarig bruk på høy effekt er ikke bruk av en tilfeldig schuko kontakt godkjent for permanent bruk.

Når en først skal installere noe er ladeboks det som blir satt opp, det er gjerne enklere å bruke.

I dette tilfelle er det en egen kurs, med bare en kontakt tilkoblet kursen.
Kontakten er CEE 32 A, ladekabel justerbar mellom 6A til 32A med innebygget jordfeilbryter og DC-filter 6mA.

Forskjellen mellom denne løsning og en ladeboks vil være liten. Sikker på det vil bli en god løsning.
Unngå at stikk kontakt dras ut fra kontakten, så vil det fungere fint.

Kan justere ned til 16 eller 20A, lading går raskt nok normalt sett. Effekt ledd blir lavere og risiko for varmgang minimal.
Om bil støtter 3fase TN nett kan en justere ned til 8-10A.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mixtur og Snafsen
Bare et innspill i debatten om brannfare og sikkerhet.
Min hyttenabo har den samme laderen som trådstarter beskriver i sitt innlegg:
SPARK Red 32 — Rød CEE til type 2 — justerbar ladekabel 6A-32A — 32A / 3-fas — 22 kW

Familien hans kom opp på hytta en vinterkveld med så godt som tomt batteri og hadde sårt behov for påfyll av 100kWh.
Koplet til elbilen, pusset tenner og gikk og la seg.
Skulle på skitur dagen etter, men fant ut at bilen kun hadde ladet 10% i løpet av natten.
Skitur avlyst og feilsøking i gang.
32A sikring gått. Og her kan dere se bildene av både veggkontakt og støpsel:

Messenger_creation_28560DB5-42B1-402F-9958-959F2D0EB8A0_1.jpeg Messenger_creation_20C3E087-4571-4973-A9A8-6590FE6B8B74_0.jpeg Messenger_creation_8CA6C801-0043-4D0D-A72F-F7870E2BB041_2.jpeg Messenger_creation_318C143E-3FB0-4938-A690-52B3676D8890_4.jpeg

Varmgang i veggkontakt og støpsel. Dette var svært nær en brann, nattestid.

• Wow
Det hører med til historien ovenfor at min hyttenabo ikke fulgte @TBL sitt gode råd som gjengis her:
Unngå at stikk kontakt dras ut fra kontakten, så vil det fungere fint.

Min hyttenabo trakk støpselet inn og ut hver gang han ladet bilen.
Det tålte nok ikke verken veggkontakten eller støpsel.

rød = 400v er det ikke?

er denne koblet på 400v? og hvordan ser den ut innvendig? rart at det skal være èn fas som er totalt grilla her

Det vil aldri være mulig å garantere det ikke vil oppstå feil.
Denne typen feil kan være pga. en produksjonsfeil på støpsel eller veggkontakt.
Ved at L1 er smeltet kan det være bilen ikke støtter trefase, slik det trekkes 32A på L1 og nøytral, som gir 230 x 32 = 7,3 kW.
(Rød kontakt er 400V TN, mellom faser. Mellom L og N er det 230 V.)

Ved 32A blir marginen for feil mindre.
Om bilen støtter 3 fase TN vil 3x16A gi 11 kW, som er raskere lading enn 32A, fordelt på alle ledere i kabel og kontakt bør gi mindre risiko for varmgang.

Har sett en håndfull bakplater til Zaptec ladeboks som har smeltet. Trolig pga. en produksjonsfeil.
En ladeboks er ingen absolutt garanti for at ingen feil oppstår.

I eksempelet løste sikring ut.
Ved lading på en tilfeldig schuko kontakt er det ikke garantert sikring løser ut, dermed kan skaden få større omfang.

Vi vet ingenting om hvorfor sikringen gikk her. Trolig fordi det til slutt oppsto en kortslutning inne i kortslutning inne i støpselet. I utgangspunktet var det ingen overlast og ingen jordfeil. Da er det ingen grunn for sikring til hverken schucko eller industrikontakt til å reagere. Enkelte kabler med schucko har imidlertid temperaturføler i støpselet som kuttet ved varmgang. Vet ikke om det finnes noen industrikontakt med slik føler.

Vi vet ingenting om hvorfor sikringen gikk her. Trolig fordi det til slutt oppsto en kortslutning inne i kortslutning inne i støpselet. I utgangspunktet var det ingen overlast og ingen jordfeil. Da er det ingen grunn for sikring til hverken schucko eller industrikontakt til å reagere. Enkelte kabler med schucko har imidlertid temperaturføler i støpselet som kuttet ved varmgang. Vet ikke om det finnes noen industrikontakt med slik føler.
Enig, årsaken er ikke kjent.

Har gjerne erfart vern kan løse ut på jordfeil i tilfeller det blir varmt og isolasjon smelter.
Jordfeil er gjerne 30 mA, sikring 10A, eller mer.
Min tanke var, om en kobler seg til en tilfeldig schuko kontakt kan den i teorien være beskyttet av UZ porselen sikring, uten jordfeil vern.
Eventuell varmgang kan skje annet sted enn i stikk kontakten.

I beskrivelsen av den omtalte Justerbare ladekabel SPARK Red 32 står det "Integrert beskyttelse mot overoppheting".
Bruksanvisningen sier lading vil bli redusert ved "høy temperatur" og stoppe ved "veldig høy temperatur".
Trolig overvåkes selve EVSE boksen, og ikke industri kontakten.

I følge innlegg #9 løste vern for kursen ut. Trolig har ikke høy temperatur stoppet lading.
Om vern løste ut på overlast, eller jordfeil står ikke omtalt.

Mange spekulasjoner her, men her er fakta:

Det var ikke noe feil på elektrisk anlegg i hytta.
Det var ikke noe feil på bilen.
Det var ikke noe feil på laderen.
Det var en slitt kontakt i enten støpsel eller veggkontakt som skapte varmgang ved lading.
Sikringen løste ut ettersom festekontaktene i veggkontakten smeltet pga varmen og kablene/festekontaktene smeltet sammen = kortslutning.

Grunnen til at jeg vet dette er at denne saken resulterte i ganske grundige undersøkelser fra DLE , i dette tilfellt Hallingdal Kraftnett (nå Føie).

Grunnen til at jeg vet dette er at denne saken resulterte i ganske grundige undersøkelser fra DLE , i dette tilfellet Hallingdal Kraftnett (nå Føie).
Godt å høre DLE faktisk gjorde undersøkelser.

Ble veggkontakt og støpsel byttet - eller ble løsningen byttet til noe annet?

Har hørt mange som har hatt el kontroll siste året, virker som DLE har intensivert kontrollene, eller er det bare tilfeldig?