Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Bismarck

Korporal
14 Sep 2025
6
1
Vurderer sterkt å starte på innredning av en kjeller, og begynner å skjønne at krav til rømningsvei og vinduer/lysgrav er litt av en jungel.
Jeg vil gjøre dette riktig fra starten av, men blir ikke helt klok på hva som faktisk kreves for at et kjellerrom kan godkjennes som soverom, oppholdsrom, eller TV-stue.

Hva er minimumskravet til rømningsvei i kjeller?
Må man ha lysgrav hvis vinduene er under terreng, og hvor store må vinduene være for å regnes som rømningsvindu?
Er det ulike krav til vindu til et kjellerrom hvis det brukes som soverom elelr tv-stue?

Hadde satt stor pris på erfaringer, praktiske tips og gjerne eksempler fra egne prosjekter!
Linker til relevante lover, forskrifter og andre artikler er GULL!

Når du skal innrede kjeller til oppholdsrom/soverom må du først og fremst tilfredsstille kravene til rømningsvei og lys/luft som er nedfelt i TEK17 (Byggteknisk forskrift) og brannsikkerhetskrav.

Det er i praksis tre ting kommunen ser på når kjeller skal innredes til oppholdsrom/soverom:
- Rømningsvei
- Dagslys
- Tilgjengelighet ut i det fri.

Rømningsvei:
Kjelleren må ha rømningsvei som leder direkte til det fri. Ofte er trapp opp til hovedplan én rømningsvei, men i kjeller kreves det som regel også et rømningsvindu eller dør dersom rommet skal brukes til varig opphold (spesielt soverom).

Rømningsvindu – minimumsmål:
Hvis vindu brukes som rømningsvei må den frie åpningen være:
Min. 0,5 m bredde
Min. 0,6 m høyde
Summen bredde + høyde ≥ 1,5 m
Vinduet må kunne åpnes uten verktøy, og bør ikke ha underkant høyere enn ca. 1 m over gulv.

Lysgrav:
Ligger vinduet under terreng, må du ha lysgrav. Den må være stor nok til at man faktisk kan komme seg ut – ikke bare slippe inn lys. Dyp lysgrav bør ha trinn/stige, og den må ikke blokkeres av snø, jord eller rekkverk. Drenering er også viktig.