Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Drax

Menig
15 Feb 2025
2
1
Vi har etablert et lite rom på ca. 3,8 kvm som benyttes som gjesterom. Arealet ble tatt fra stuen, altså areal som allerede var godkjent for varig opphold. Tiltaket var derfor ikke søknadspliktig.

Leiligheten er bygd i 2021 og er opprinnelig en 4-roms leilighet. Det er TEK-17 som var gjeldende forskrift for oppføringen. Slik jeg forstår det av TEK-17 er det ikke lengre noe kubikkrav/størrelseskrav til rom for varig opphold. Det eneste jeg kan finne er krav om lysinnslipp (noe som er oppfylt for det nye rommet) og at «rom og annet oppholdsareal skal ha utforming, romhøyde og størrelse tilpasset sin funksjon». Selv om rommet er lite er det plass til enkeltseng og et lite garderobeskap og sånn sett det man kan forvente av et soverom.

Spørsmålet er da den dagen leiligheten skal selges, om den kan selges og markedsføres som en 5-roms leilighet? Altså medregnet det nyetablerte rommet? Hvorvidt det nye rommet har en «utforming, romhøyde og størrelse tilpasset sin funksjon» er vel i stor grad en skjønnsmessig vurdering, men så lenge man får plass til seng og skap, samt har god lufting via stort vindu, så vil jeg tro man kan argumentere for at rommet iht. forskriften er godkjent for varig opphold (altså godkjent som soverom)?

Så lenge etableringen av det nye rommet ikke var søknadspliktig, så antar jeg også at man ikke trenger/skal byggemelde dette til kommunen for å kunne selge leiligheten som en 5-roms?

Forstår jeg det også riktig at om leiligheten hadde vært oppført tidligere og iht. en forskrift som stilte minimumskrav til antall kubikk for rom for varig opphold (eksempelvis TEK-97 der det er krav om min. 15m3), så kunne man ikke ha markedsført den som en 5-roms leilighet. Da måtte man benevt det nye rommet som «disponibelt rom», da det ikke tilfredsstiller kubikkravet?

• Like
Reaksjoner: ByggeSnobb
Hovedregelen:
I utgangspunktet gjelder TEK17 ved alle nybygg, endringer og oppgradering av bygg i Norge.
Det betyr at din etablering av rom er en oppgradering/endring og da skal TEK17 legges til grunn i ditt tilfelle - altså aktuell TEK på etableringstidspunktet.

Når det gjelder bygging av soverom eller andre rom som skal brukes til varig opphold, stilles det en del krav til dimensjoner. Først og fremst må størrelse, utforming og romhøyde være tilpasset rommets funksjon. Rom som er ment til varig opphold skal være minst 2,4 meter høye, men ved bruksendring kan romhøyden være lavere. Videre stilles det krav til at rom skal ha snuareal for rullestol. Her gjelder reglene om snusirkel og snurektangel, som nevnt tidligere. Personer i rullestol må kunne bruke nødvendige funksjoner på en grei måte, og det må være minst 0,9 meter fri passasje mellom dør og vindu utenfor møbleringssone. For mer informasjon om hvilke regler som gjelder for rom, se TEK17 §12-7. Andre krav som gjelder for bad, wc og toalett finner du i TEK17 §12-9.

Tilfredsstiller rommet disse kravene i TEK?
a) Rom skal ha trinnfri tilgang og snuareal for rullestol.
  1. Snuarealet for rullestol må minimum være
    1. en snusirkel med diameter på 1,5 m eller
    2. et snurektangel på 1,3 m x 1,8 m.
  2. I studentboliger som får krav om snuareal for rullestol, jf. § 1-2 sjette og sjuende ledd, må snusirkelen ha en diameter på minimum 1,3 m.
  3. Snuarealet må ikke overlappe slagarealet til den døren som skal betjenes.

Så lenge etableringen av det nye rommet ikke var søknadspliktig, så antar jeg også at man ikke trenger/skal byggemelde dette til kommunen for å kunne selge leiligheten som en 5-roms?
Yes, dette mener jeg må være korrekt, slik du beskriver dette. DU skal kunen selge dette som en 5-roms uten å byggemelde.
Takstmann vil sjekke at rommet tilfredsstiller alle krav i TEK når takst skrives.

For en tid tilbake kjøpte jeg en 2-roms leilighet fra sent 60-tall.
Under TEK17 gjennomførte jeg en ikke-meldepliktig endring til 3-roms.
Tok ny takst og solgte den som 3-roms.

• Like
Reaksjoner: Drax