Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Matrosen

Korporal
13 Mar 2025
8
0
Hei,
Vi planlegger ny bolig og er i samtale med flere husleverandører og entreprenører.
Ser at samtlige priser inn radonmembran.

Er det er krav til radonsperre ved bygging av nye boligere i 2025/2026 ?

Jeg forstår at det er et fornuftig grep, men vi skal bygge i et område hvor radon ikke er et problem og ønsker spare noen kroner der vi kan.

783113fe-f32f-429d-b05a-01b760827930.jpg b51c689a-6454-4a44-80b7-ed3e7f02a195.jpg

Ja, det er krav om radonsperre ved bygging av nye boliger i Norge. Dette kravet ble innført 1. juli 2011 og gjelder fortsatt i 2025/2026. Radonsperren er et tiltak for å redusere radonkonsentrasjonen i inneluften og sikre et sunt og godt inneklima.

Selv om radonnivåene i et område anses som lave (slik som her i Bergen), er det likevel påbudt å installere radonsperre i nye boliger. Dette skyldes at radonkonsentrasjonen kan variere, og at det er viktig å sikre alle boliger mot potensielle radonproblemer.

• Like
Reaksjoner: Matrosen
Takk for svar @ferale!
Det jeg synbes er merkelig er at jeg ser det selges helt nye boliger hvor det opplyses at radon ikke er målt og at det ikke er bygget med radonsperre.
Det virker som om det er greit, så lenge det opplyses om?