Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

frovaag

Korporal
15 Feb 2025
8
5
Planlegger å bygge markterrasse rundt huset (se skisse/røde streker). Har hatt møte med kommunen for å dobbeltsjekke at jeg ikke trenger dispensasjoner eller søknader for tiltaket. Kommunen sa at så lenge toppen av markterrassen blir lavere enn 0,5 meter over terreng så regnes det ikke som tiltak, og er derfor heller ikke søknadspliktig. Kun meldepliktig. Enkelte steder må jeg fylle opp med masser for å heve terrenget i forhold til dagens nivå for å oppfylle kravet. Er det noen som vet om det er ok å skrå terrenget direkte fra kanten av terrassen eller må det være flatt fra terrassen og ut til en viss avstand før jeg kan skrå terrenget? Burde selvfølgelig ha spurt om dette i møtet med kommunen, men... Satser på at noen her inne har svaret.

.markterrasse.png

Hei @frovaag.
Det ble litt brå start på morgenen her, men jeg gjør et forsøk på å forklare hvordan vi gikk frem når vi bygger markterrasse.

Vi bygget altså terrasse for et par år siden og da var beskjeden fra kommunen at det var avstand fra topp terrasse til topp terreng som er gjeldende. Altså avstanden mellom terrassen og planert terreng, langs kanten hvor terrasse går over til terreng.
Merk spesielt at de ikke benytter begrepet "gjennomsnittlig planert terreng" osv.

Kommunen skrev til oss:
Høyden til plattingen skal beregnes fra gulvet og ned til ferdig planert terrenget. Dersom høydeforskjellen varierer, er det den høyeste avstanden mellom bakken og plattingen som gjelder.

Vi kombinerte terrassebygging med terrengendringer, altså tilkjøring av masse.
I følge kommunen hadde vi anledning til "mindre terrengendringer" på egen eiendom uten å søke.
Når terrassen var ferdig bygget stod den på betongpåler ca. 1 meter fritt opp i luften.
Så gjennomførte vi "mindre terrengendring" med 100cm påfylling av jord langs terassen, og laget en slak bakke ned til øvrig terreng.

Vi meldte jobben til kommunen. Ble plukket ut til tilfeldig tilsyn og gikk befaring med PBE.
Det ble rosende ord og "null hull".

Ikke så lett å forklare, men hvis du står på min "markterrasse i dag er det 100cm ned til bakke under.
Visuelt sett fra utsiden er det fylt opp rundt og terrassen ligger nær sagt helt i flukt med terrenget.

kommune_010.jpg

Dette står i veilederen vi fikk fra kommunen:

Terrengendringer

Terrengendringer kan være fyllinger av masse, planering, graving, masseuttak, steinbrudd, felling av flere trær eller sprengning av terrenget.

Du trenger ikke sende byggesøknad dersom:
- du gjør mindre terrengendringer som ikke avviker mer enn 1,5 m i tettbebygde strøk, og hvor avstanden fra fyllingsfoten til nabogrensen er minst 1 m
- du gjør mindre terrengendringer som ikke avviker mer enn 0,5 m i rekke-, kjedehus og lignende tett bebyggelse, og hvor avstanden fra fyllingsfoten til nabogrensen er minst 1 m

I tillegg må terrengendringene være:
- i tråd med reguleringsplanen for eiendommen din
- i tråd med annet regelverk og avklart med relevante myndigheter
- på en eiendom der det ikke er registrert forurensning i grunnen

Hvis terrengendringene ikke er i tråd med reguleringsplanen, må du søke om dispensasjon fra planen selv om terrengendringene i seg selv er unntatt søknadsplikt.

Ikke så lett å forklare, men hvis du står på min "markterrasse i dag er det 100cm ned til bakke under.
Visuelt sett fra utsiden er det fylt opp rundt og terrassen ligger nær sagt helt i flukt med terrenget.
Har du laget en vollgrav med terrasse over? :unsure:

Ja, det kan du sikkert kalle det. :)
Jeg kunne fint ha fylt opp med 30-40 kubikkmeter med masse mellom betongsøylene under terrassen, men jeg tenker det er bedre med lufting.
Og så sparte jeg masse styre med kjøring av 30-40 m3 i liten beltedumper rundt huset og omlasting ute ved veien.
Det ble nok kjøring med beltedumperen med det jeg måtte fylle opp rundt terrassen.

Takk for svar @JanAllan

I prinsippet skal jeg ha samme løsning som deg, men jeg har gravd meg ned på fjell og fyller opp terrenget under terrassen med stein. Planerer så med kult/pukk og legger terrassen direkte på bakken. Er snakk om mindre terrengendringer hos meg også, men det er altså ingenting i veien for å la terrenget skrå i en slak bakke direkte fra kanten av terrassen?

men det er altså ingenting i veien for å la terrenget skrå i en slak bakke direkte fra kanten av terrassen?

Nei, det skal gå helt fint.
Nå har jeg både meldt inn min løsning til kommunen, og hatt tilsyn/befaring, og finn bare positive tilbakemeldinger, så ditt tilfelle må jo være helt innafor. I mitt tilfelle går utfyllingen plant ut fra terrasse ca 30-50cm og så skrår den slakt ned til uteområdet. Akkurat slik at robotklipperen fikser jobben :cool:

Regelverket er jo for å motvirke sjenerende og stygge terrasser som står på lange stylter og med mer eller mindre stygge og lite funksjonelle gjerder som dekker innsyn til terrassens fundament.

Jeg oppfatter reglene som ganske rause i dag. Med reglene i hånd kan du fylle opp 150cm masse innenfor regelverket om "midre terrengendringer", og så kan du legge en terrasse som stikker 50cm oppå der igjen. De fleste klarer seg nok innenfor de ramene.