- 21 Feb 2025
- 9
- 1
Har fått tilbud fra et par elektrikere og det spriker litt mellom tilbudene, både med tanke på pris og på tilbudt løsning.
Det vi lurer mest på er dette med krav til brannvarsling.
Er det krav til kablet brannalarm med batteribackup i nye boliger?
I tilbudet er det beskrevet brannvarsler mellom kjøkken og spisebord, gang utenfor soverom i 2. etg og gang utenfor soverom i 1. etg.
Det er beskrevet brannalarm som er koplet til 230v brannsikret kabel og backupbatteri som trer inn ved strømbrudd.
Brannalarmene er også koplet sammen for simultan/felles varsling.
Er dette noe vi må ha?
Holder det ikke med å kjøpe en pakke med 5 brannvarslere som drives av batteri?
Jeg personlig må si at jeg er langt mer komfortabel med å ha en brannvarsler inne på soverommet der jeg sover.
Alle i familien lader sin mobil om natten, og det er jo en potensiell kilde til full fyr.
Dette er brannvarsleren som er tilbudt og som elektriker skal ha 1295,- per stk + montering.
Elektroimportøren: - Røykvarsler MOD 230/9 RF Hvit Melbye

Det er ikke rart det er prisstigning i Norge hvis alle som bygger hus skal måtte ha brannalarm anlegg til 8-10.000,-
Dette kan da ikke være nødvendig eller lovpålagt?
Brannsikret kabel er tydeligvis veldig kostbart. Er det nødvendig da?
Hvis brannen har pågått så lenge at kabelen er brent over, så må man jo tro at alarmen har gått en god stund og alle er evakuert?

Det vi lurer mest på er dette med krav til brannvarsling.
Er det krav til kablet brannalarm med batteribackup i nye boliger?
I tilbudet er det beskrevet brannvarsler mellom kjøkken og spisebord, gang utenfor soverom i 2. etg og gang utenfor soverom i 1. etg.
Det er beskrevet brannalarm som er koplet til 230v brannsikret kabel og backupbatteri som trer inn ved strømbrudd.
Brannalarmene er også koplet sammen for simultan/felles varsling.
Er dette noe vi må ha?
Holder det ikke med å kjøpe en pakke med 5 brannvarslere som drives av batteri?
Jeg personlig må si at jeg er langt mer komfortabel med å ha en brannvarsler inne på soverommet der jeg sover.
Alle i familien lader sin mobil om natten, og det er jo en potensiell kilde til full fyr.
Dette er brannvarsleren som er tilbudt og som elektriker skal ha 1295,- per stk + montering.
Elektroimportøren: - Røykvarsler MOD 230/9 RF Hvit Melbye

Det er ikke rart det er prisstigning i Norge hvis alle som bygger hus skal måtte ha brannalarm anlegg til 8-10.000,-
Dette kan da ikke være nødvendig eller lovpålagt?
Brannsikret kabel er tydeligvis veldig kostbart. Er det nødvendig da?
Hvis brannen har pågått så lenge at kabelen er brent over, så må man jo tro at alarmen har gått en god stund og alle er evakuert?