Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Farmen

Korporal
21 Feb 2025
9
1
Har fått tilbud fra et par elektrikere og det spriker litt mellom tilbudene, både med tanke på pris og på tilbudt løsning.

Det vi lurer mest på er dette med krav til brannvarsling.
Er det krav til kablet brannalarm med batteribackup i nye boliger?

I tilbudet er det beskrevet brannvarsler mellom kjøkken og spisebord, gang utenfor soverom i 2. etg og gang utenfor soverom i 1. etg.
Det er beskrevet brannalarm som er koplet til 230v brannsikret kabel og backupbatteri som trer inn ved strømbrudd.
Brannalarmene er også koplet sammen for simultan/felles varsling.
Er dette noe vi ha?

Holder det ikke med å kjøpe en pakke med 5 brannvarslere som drives av batteri?

Jeg personlig må si at jeg er langt mer komfortabel med å ha en brannvarsler inne på soverommet der jeg sover.
Alle i familien lader sin mobil om natten, og det er jo en potensiell kilde til full fyr.

Dette er brannvarsleren som er tilbudt og som elektriker skal ha 1295,- per stk + montering.
Elektroimportøren: - Røykvarsler MOD 230/9 RF Hvit Melbye

84804.jpg

Det er ikke rart det er prisstigning i Norge hvis alle som bygger hus skal måtte ha brannalarm anlegg til 8-10.000,-
Dette kan da ikke være nødvendig eller lovpålagt?

Brannsikret kabel er tydeligvis veldig kostbart. Er det nødvendig da?
Hvis brannen har pågått så lenge at kabelen er brent over, så må man jo tro at alarmen har gått en god stund og alle er evakuert?

85726.jpg

Jo, det er krav til dette i nye boliger, så om du bygger kluss nytt må du ha jeg tror det er minst en 230V tilkoblet.
Jeg ville uansett om jeg bygde nytt fått flest mulig på 230v, tenk hvor deilig det er å slippe den konstante pipinga og batteribyttene.

Elko har brannvarslere på 230v/m batteribackup samt tilsvarende i batteriform

Disse kobles sammen, og de har en åpen ZigBee protokoll slik at du kan koble de mot et eventuelt ZigBee-basert smarthus system.

tenk hvor deilig det er å slippe den konstante pipinga og batteribyttene

Bare et innspill:
I følge elektriker er det, selv om den går på 230v, fremdeles krav om at det sitter batteri i hver brannvarsler - som må byttes ved behov (hvert år).
Brannvarsleren lader ikke batteriet, så det er standard 9v.

Ellers helt enig i at det er comfy med 230v, men hvis jeg fortsatt må drive med batteribytte...

Bare et innspill:
I følge elektriker er det, selv om den går på 230v, fremdeles krav om at det sitter batteri i hver brannvarsler - som må byttes ved behov (hvert år).
Brannvarsleren lader ikke batteriet, så det er standard 9v.

Ellers helt enig i at det er comfy med 230v, men hvis jeg fortsatt må drive med batteribytte...
Det har jeg ikke satt meg inn i, men tenker det kommer an på om det er "230v varsler med batteribackup" eller "Batteri varsler med 23v backup".
Rent logisk skulle man ikke tro batteriet ble brukt (og dermed ikke tømt) foruten når strømmen er borte.

• Like
Reaksjoner: Farmen
Mulig eg er litt yrkesskada etter nærmare 30 års erfaring med prosjektering av brannalarmanlegg, men eg meiner at løysinga med røykvarslerar med direkte 230V tilkopling og 9V backupbatteri er ei dårleg minimumsløysing. Vi overtok eit hus frå 2015 med ei slik løysing med 8 varslerar, men dette anlegget skifta vi ut med anlegg med brannsentral med felles batteri og avstillingsmulighet i fjor. Det var fleire årsaker til utskiftinga lista opp nedanfor:
- Ikkje mulig å avstilla alarm bortsett på utløyst varslar
- Unngå bytte av 9V batteri i den enkelte varslar. Vi skifta til "long life" batteri men måtte allikevel skifta batteri fleire gonger.
- Anlegget nærma seg anbefalt levetid på 10 år og det var ikkje mogleg å få tak i varslerar av same type.

Optimalt sett så ville eg hatt eit adresserbart anlegg der ein får opp brannstad i display på sentral, men eg installerte sløyfebasert anlegg av type Noby-220iR2 med ei sløyfe i kvar etasje. Med dette anlegget får eg opp kva etasje det er detektert brann i og kan avstilla alarmeringa, men allikevel sjekka kva for ein detektor som er utløyst ved å sjekka varsel LED på detektorane i aktuell etasje. Sentralen har også innebygd oppladbart batteri og utgangar for ekstern varsling.

Hvis det er en ting jeg ikke ville kipet inn på er det brannvarsling, hva er 10000 kroner i den store sammenhengen?.Jeg har adresserbart i alle rom, men er nok miljøskader siden jeg jobber i bransjen

@aksla , jeg forstår. Det finnes jo mange gode grunner for å sikre seg mot brann! (y)

Kan du antyde hva et slikt anlegg vil koste i en "normal enebolig", altså ferdig montert av en fagmann?

@aksla , jeg forstår. Det finnes jo mange gode grunner for å sikre seg mot brann! (y)

Kan du antyde hva et slikt anlegg vil koste i en "normal enebolig", altså ferdig montert av en fagmann?
Utstyrsprisen for sentral, 8 detektorar og 2 sirener vart kr. 12.200,- inkl. mva.
Eg installerte anlegget sjølv og har derfor ikkje tilgjengelig installasjonspris. Installasjonsprisen ved nyanlegg bør ikkeje vera særleg høgare enn ved anlegg med tilsvarande antall røykvarslerar, så her vil i pristillgegget i hovedsak vera utstyrspris. Når det gjeld installasjonspris i eksisterande enebolig vil det avhenga mykje av korleis ein kan installera kablinga. Eg fekk fråkopla 230V forsyninga til det gamle anlegget og brukte røyropplegg og deler av eksisterande kabling til å etablera sløyfer for detektoar og sirener.

• Like
Reaksjoner: Trygve
Det virker jo noe overdrevet sikkerhetsmessig og kostnadsmessig å bruke 12.000,- + installasjon på et brannalarm i en helt ordinær enebolig.
Jeg skriver ikke dette for å fornærme noen fagpersoner her inne - kun et synspunkt fra min side.

Da kom endelig pristilbud fra elektriker.
Kun brannsvarslingen, med alle deler og jobb, prises til 14.000,-
Sukk, det var mer enn jeg hadde tenkt meg.