Hei
@KjellG.
Du inviterer meg inn i et faglig minefelt, men jeg kan jo dele mine tanker og vurderinger.
NEK 400 (spesielt om jordelektroder og utjevningsforbindelser) stiller krav til at alle tilkoblinger til jordelektroder og tilgjengelige ledende deler skal være varige og sikre over hele levetiden til installasjonen. Det betyr at løsningen må tåle fukt, korrosjon, mekanisk påkjenning og ikke miste god elektrisk kontakt over tid.
Varige og korrosjonstette skjøter omtales som krav i NEK 400
Varighet: Tilkoblingen skal ha samme forventede levetid som resten av installasjonen. Midlertidige eller løsbare klemmer som kan løsne under herding eller senere bevegelse i betongen oppfyller ikke nødvendigvis dette kravet.
Lav overgangsmotstand: NEK 400-5-54 krever at forbindelsen skal ha tilstrekkelig tverrsnitt og god metallisk kontakt for å kunne føre feilstrøm uten å bli overopphetet.
Korrosjonssikkerhet: Skjøter og klemmer skal være utført av materialer som tåler det kjemiske miljøet i betong. Galvanisk korrosjon mellom ulike metaller kan svekke forbindelsen over tid.
Faste forbindelser: NEK 400 nevner at pressveising, termittsveising eller andre sertifiserte metoder (f.eks. eksoterm sveising eller godkjente pressklemmer) regnes som varige. Løse skruklemmer uten sertifisering regnes ofte som utilstrekkelige.
Min tolkning av dette er at kun pressklemme og lodding/sveising er akseptabelt.
Den type skruklemme som de selger på f.eks.
Elektroimportøren ville jeg
aldri akseptert brukt nedstøpt i en situasjon hvor jording av armeringsnett er påkrevet:
-
Primax S3 Cu klemme 4-25mm²
-
Jordingsklemme 5/8
Lodding/sveising og en korrekt utført pressklemme er så mye billigere, bedre, raskere og mer holdbart at jeg ikke ofrer det en tanke.
Så konklusjonen min vår være; hvorfor velge en dårlig løsning som er dyrere, tregere, mer komplisert og mindre holdbar, enn en enkel pressklemme?
Nå hører det med til historien at det er svært sjelden jeg kommer borti forhold som medfører krav til jording av armeringsnett.