Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Jodleren

Sersjant
14 Feb 2025
12
7
Langt til skogs!
Hei folkens,
Vi har et hus fra 2009 og det er godt med 12V Halogen downlights i entre, bad nede, bad oppe, kjøkken, loftstue og hovedstue.
Det sitter 12v halogen 35W pærer med GU5.3 MR16 sokkel i LED armaturet.
8718696710616_1.jpg

Per 4-5 downlights er det en 230v-12v trafo gjemt oppe i noen av downløightskassene.
Samtlige rom med downlights er styrt via dimmer på vegg i respektive rom.

Nå har det røket 4-5 pærer og reservedelslageret er tomt og dette lukter kostbar oppgradering.

Er dette en oppgradering, altså utskifting av lampen, som jeg kan gjøre selv?

Eller må en elektriker kontaktes?
Hvis så, hva kan jeg påregne at noe slikt bør koste per downlight?

Totalt er det snakk om 52 downlights i huset.

20250423_154438.jpg

Utskifting av downlights kan kun gjøres lovlig av elektrikerfirma.
Bytte av 52 stk til helt vanlige 230v bør du kunne få for ca 40.000.

• Love
Reaksjoner: Jodleren
Er dette en oppgradering, altså utskifting av lampen, som jeg kan gjøre selv?

Eller må en elektriker kontaktes?
Hvis så, hva kan jeg påregne at noe slikt bør koste per downlight?

Totalt er det snakk om 52 downlights i huset.

Når har du fått gode svar fra @elektrikern, men mitt bidrag må bli som følger:

Denne jobben krever en elektriker. Ikke lovlig å fikle med dette selv.
Når det er sagt. Hvis du kun erstatter de gamle 12V spottene med LED spotter, med riktig utførelse, så skal det godt la seg gjøre at du får problemer i ettertid. Men, som sagt, ikke å anbefale for en ufaglært.

Jeg betalte 795,- per dowlight inkl. mva for en helt identisk jobb i mitt nåværende hus for 7 mnd siden.
52 stk x 795,- = 41.340,- inkl mva for jobben i ditt tilfelle. En pris som ligger tett på prisen du fikk fra @elektrikern.

Er gjort på en dag. Dimmere bør ofte byttes. Kommer litt an på hvilke du har fra før. Stort sett liker de ikke så lav last som led-downlights gir så normalt må en regne med å bytte de også.

Fikk byttet 43 downlights og noen dimre for 28 000 kroner for 2 år siden, dog jeg bor utenfor storbyer, og har merket at internettpriser for oppdrag som regel litt en del høyere enn hva det koster å få utført her i området.

Jeg fikk også elektrikeren til å bytte ut alle ledninger, da flere steder var det svidd gjennom rør og osv. Det så vi først da vi tok ut de gamle spottene.

En av dimmerene byttet vi ikke, og det angrer jeg, den flimrer tidvis da man liksom må treffe perfekt på noen hakk for at den ikke skal flimre.

Kostnad vil avhenge mest av hvilken fabrikant av spottene du velger.
Namron (Elektroimportørens EMV) er kostnadseffektivt, men kan ha begrenset minimum lysstyrke. SG får gode omtaler fra elektrikerne her i området, men kan være litt dyrere. Hvordan ser spotkassene ut, er det skade/svimerke på dem og må skiftes ut? Hvis det er relevant så kan ISO spotter være løsningen hvis kassene begynner å bli for gamle.

En god elektriker vil kunne gi et nøyaktig estimat for jobben, med alternativer av ulike spotter.