Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PaalPot

Korporal
16 Jan 2026
6
0
Luft–luft varmepumpe som står i et rom uten sluk, så kondensen går i en liten kondenspumpe og videre til avløp.
Det har fungert greit, men nå har jeg begynt å få litt kjelleraktig lukt når pumpa har gått mye.
Kondenspumpa starter og stopper oftere enn før. Litt sånn klikk-klikk med korte intervaller).

Jeg mistenker det kan være alger og biofilm i beholderen eller slangen, men jeg vil helst ikke gjøre noe dumt som ender med lekkasje eller at pumpa slutter å fungere når det er som kaldest.

Hva pleier å være de vanligste årsakene til lukt og hyppig cycling på en kondenspumpe?

Er det grei fremgangsmåte å rense med noe mildt og hva i så fall?, eller bør man heller demontere og spyle mekanisk?
Når er det tegn på at hele pumpa bare bør byttes?

Er det noen smarte grep for å forebygge at dette kommer tilbake ?

For en luft–luft varmepumpe oppstår kondens på kald side. Benyttes varmepumpen til avkjøling av teknisk rom?
(Om varmepumpen varmer skal kondens oppstå utendørs så lenge den ikke benyttes til å kjøle med.)

Pumpene er forholdsvis enkle, med en mekanisk nivåvakt som gjør pumpen starter og stopper. Noen varianter har en alarm funksjon om pumpen ikke pumper ut. En uavhengig vannalarm kan være nyttig om det ikke regelmessig er noen som er i rommet pumpen står.

Å ta ut pumpen av oppsamlingsbeholderen og gjøre det rent er enkelt å teste - for å se om lukt bedrer seg. At den går ofte kan være at ventil som skal hindre vann renner tilbake fra slangen ikke holder tett. Da tømmes slangen tilbake i beholder, og fyller beholder nesten helt opp igjen. Etter kort tid er det tilstrekkelig innhold i beholder, og pumpen starter, og det hele gjentar seg. Rengjør ventilen, slik den stenger kan løse dette.