Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeSnobb

Sersjant
28 Jan 2025
19
17
Har lenge slitt med en mer eller mindre defekt Stanley kompressor som leverer fryktelig dårlig med luft.
Mistenker at motor er ferdig etter lengre perioder med varmgang og lavt oljenivå.

Tenker investere i en ny kompressor med grei kvalitet.

Når jeg snuser rundt på hva som er på tilbud i markedet ser jeg at det er to ulike typer som er aktuelle for meg.
Se bildene nendenfor for eksempel.

Bør jeg velge en kompressor med 2x10liter tanker eller 1x20liter - og hva er den praktiske forskjellen?

Begge to har et samlet tankvolum på 20 liter, motor på 2,5HK og en vekt på 40-50ks.
Den med 1 tank koster 10.000,- og den med 2 tanker koster 16.500,- - hvorfor den store prsforskjellen?

Link til de to typene:

Skjermbilde 2025-01-28 123907.pngSkjermbilde 2025-01-28 123823.png

Jeg har fundert på det samme selv, så det blir spennende å se hvilke svar du får på denne.

Jeg vil legge til at den med 1 tank leverer 240 liter/min op den med 2 tanker leverer 190 liter/min.
Dette peker i retning den med 1 stor tank, tenker jeg. Bedre ytelse, selv om den er billigst.

Vil også bar tipse om at de også selges på Staypro med litt annen farge (sølv):

Jeg kan ikke se at to små tanker på 2x10 liter skal oppføre seg annerledes enn en tank på 1x20 liter.
Gitt at rørdimensjonen ut fra den ene tanken er stor nok til å levere tilstrekkelig luft ut til fordelerblokk/regulator.

Den med 2 tanker har lydnivå på 75desibel, en vekt på 43kg og luftmengde på 190l/min og den andre har lydnivå på 81desibel, en vekt på 50 og luftmengde på 240l/min. Så det avhenger av hva den skal brukes til og hvor. Om du trenger luftmengden, skal den flyttes mye rundt? Eller om lydnivået har noe og si.

å det avhenger av hva den skal brukes til og hvor. Om du trenger luftmengden, skal den flyttes mye rundt?

Det blir jo spikerpistol, dykkert, stiftepistol på avansert (liker i hvertfall å tro det) hobbybasis.
De har jo hjul, så om jeg ruller 40 eller 50 kg er jeg ikke bekymret for.
Jeg synes bare prisforskjellen er så vanvittig, så jeg lurer jo på om det er noe jeg helt overser her?

Det blir jo spikerpistol, dykkert, stiftepistol på avansert (liker i hvertfall å tro det) hobbybasis.
De har jo hjul, så om jeg ruller 40 eller 50 kg er jeg ikke bekymret for.
Jeg synes bare prisforskjellen er så vanvittig, så jeg lurer jo på om det er noe jeg helt overser her?
Er nok motoren som er den store forskjellen som gjør mest med prisen. 6db forskjell er mye når man tenker på lyden dobles for hver 3db i økning.

• Like
Reaksjoner: ByggeSnobb