Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

AndersM

Sersjant
2 Mar 2025
17
4
Hei folkens,

Vi har hørt en del klage på at vannbåren varme i gulvet på baderommene ikke gir nødvendig effekt og kan oppleves som kalde.
Hører også en del si at det er en fordel om varmepumpen får jobbe med så lave tur-temperaturer som mulig for å oppnå best mulig effektivitet.
Stemmer dette - eller er vi villedet av kunnskapsløshet?

Hvis vi velger å kombinere vannbåren varme og elektriske varmekabler på badet, hvilke bår da ligge øverst og nederst i betongen av de to?

Er det noe annet vi bør tenke på hvis vi kombinerer dette i samme gulv?
Er det slik at de ikke bør kjøres samtidig, eller har ikke det noe å si?

Som dere forstår liker vi svært godt å unne oss luksusen med ganske så varmt gulv på badet.
Mest sannsynlig alt for varmt for de fleste, men sånn er vi bare :)

• Like
Reaksjoner: 2Takt, COP og Burger
Luksusløsningen på dette er å rigge to temp-sløyfer på VBV og bruke høyere temp til badegulvene. Ofte så kombinerer man VBV til badegulv med vannet i varmtvannsberederens spiral - da sikrer man seg gooood lunk i badegulvet året rundt.

Vi gjorde det enkelt å la kun elektrisk i badegulvet...

• Like
Reaksjoner: AndersM og 2Takt
Vi gjorde det enkelt å la kun elektrisk i badegulvet...

@oddbjoh Ja, mulig jeg gjør det litt unødig vanskelig.

Problemet oppstår vel egentlig kun hvis jeg kjører både vannbåren varme og elektriske varmekabler samtidig?
Eller?

Hvis jeg stenger av den vannbårne sløyfen, skulle man tro at det er ok å kun kjøre elektrisk?

Jeg mener det kommer mest an på hvordan det vannbårne systemet er lagt opp. Dersom det er termostatstyrt i alle soner og du kjører varmepumpe på en temp på 35-40 grader, kanskje med en akkumulator eller volumforstørrer, da vil du kunne hente ut ganske mye varme fra kun vannbåren varme i badegulvet. Det spørs litt hvor varmt dere vil ha det. Men dersom dere monterer varmepumpe som kun har utetempkompensering og kretser som er åpne hele tiden og innregulert, da vil ikke vannbåren gi noe spesielt med varme på et baderomsgulv annet enn på kalde vinterdager (når varmepumpen justerer opp vanntemperaturen for å kompensere for kulde utendørs). Dersom dere har elektriske varmekabler i kombinasjon med vannbåren varme med utetemperaturkompensering og uten at det er romtermostater, da kan resultatet være at de elektriske kablene i baderomsgulvet faktisk bidrar til å varme opp vannet i den vannbårne kretsen, altså med en COP på 1. Kanskje til og med slik at varmepumpens bidrag for resten av huset reduseres av betydning.

I mange moderne hus kan man heller ikke ha så veldig varmt baderomsgulv før det medfører at resten av huset varmes for mye opp på sommeren, dersom huset er veldig godt isolert. Verdt å være klar over det også.

Vil dere ha veldig varmt gulv hadde jeg valgt kun varmekabler. Dersom dere vil ha lunt og varmt gulv og har romtermostater med gulvfølere i det vannbårne systemet, så hadde jeg valgt kun vannbåren varme (slik jeg har i eget hus). Vi foretrekker et gulv som bare gir en lett varme. Vår løsning har definitivt kapasitet til å gjøre gulvet ganske varmt ved behov, 28-29 grader, men ikke på samme vis som jeg har opplevd hos enkelte der man nærmest blir brent under beina når man er barføtt.

• Like
Reaksjoner: Eplet
Dersom dere har elektriske varmekabler i kombinasjon med vannbåren varme med utetemperaturkompensering og uten at det er romtermostater, da kan resultatet være at de elektriske kablene i baderomsgulvet faktisk bidrar til å varme opp vannet i den vannbårne kretsen, altså med en COP på 1. Kanskje til og med slik at varmepumpens bidrag for resten av huset reduseres av betydning.

Helt enig i det som skrives her!
Ved en slik løsning vil varmekablene på badet varme opp vannet i alle kretser inkl. akkumulatortank og det er helt krist med tanke på COP.
Hvis dette inntreffer vil varmekablene på badet (badene) kunne trekke din COP på varmepumpen ned mot 1.
Du vil også kunne få kortere driftstid på kompressoren, og det er heller ikke bra.

Hvis vi skal gå med kun en av delene; bør vi da satse kun på vannbåren varme, eller bør vi kun legge ned elektriske varmekabler?

@AndersM
Hva med å legge ned begge deler?

Når du flytter inn så starter du kun med vannbåren varme, og tester ut den løsningen en hel sesong - og sjekker hvordan strømregningen din ser ut.

Hvis du er misfornøyd med avgitt effekt i baderomsgulvet, så stenger du bare kursen i fordelerstokken (eller med termostaten) og kjører full sesong med varmekablene - og følger med på hvordan strømregninger tar et kraftig jump oppover :p

Mitt råd er uansett: legg ned både elektriske varmekabler og vannbåren varme - men kjør aldri begge deler samtidig!