Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KaffiLars

Korporal
8 Okt 2025
5
0
Vurderer å kjøpe et Javac ECO-75 kVA aggregat (pris rundt 135.000 eks mva):
Annonsen ligger på Finn.no

Tanken er å bruke det som nødstrøm til hele huset ved strømbrudd.
Huset mitt har 230V IT-anlegg, og jeg skal få en elektriker til å montere overføringsbryter osv.

Men,
Bør jeg kjøpe aggregatet satt opp som 400V 3-fas eller 230V 3-fas?
Er det «like greit» å hente 230V 3-fas fra et 400V-aggregat, eller må det bygges om internt?

Noen her som har gjort tilsvarende opplegg hjemme og kan dele erfaringer?
Hva ville dere valgt hvis dere skulle brukt et aggregat som nødstrøm på et vanlig norsk 230V IT-anlegg?

javac1.jpg javac12.jpg javac123.jpg javac1234.jpg

Det er helt avhengig av om aggregatet er forberedt for å kunne laskes om til 3*230V IT. Hvis dette er forutsett, så er det enkelt å endre.
I Ggregatet finnes en generator med 3 viklinger. En må ha tilgang til begge ender på alle 3. For å ta ut 3*230V kobles viklingene i trekant, for 400V kobles de i stjerne.

Så langt er dette enkelt, men så er det ev styring og sikringer som kanskje må byttes.
Sjekk med produsenten.

Hva er poenget med 75kVA for nødstrøm? Hos de aller fleste så greier man å holde seg under 10kW, evt 15kW om man virkelig tar i. De fleste av de store lastene i en privat bolig er ohmske eller tilnærmet, ergo de krever ikke voldsom overkapasitet med høye startstrømmer.

Et stor aggregat sotet ned når det alltid går på tomgang og vil bære mindre effektivt enn et som er dimensjonert ihht behovet.

Eneste fordelen jeg ser at at det tåler evt skjevlast bedre, med så stor overkapasitet vil jeg tro man slipper å tenke noe særlig på fasefordeling.

Hvis jeg skulle hatt nødstrøm så hadde jeg nok gått for enfas og under 10kW. Oppvarming når strømmen går kan jeg ta med ved, evt varmepumpe.

Alle eneboliger burde ha pipe og mulighet for vedfyring. Gjerne slik at en kan samle seg nær ovnen og slippe å fyre hele huset.
Med ved og et 800W aggregat har en til lading, radio, kjøleskap og fryser. Elbil vil kreve mer eller en må minimere kjøringen.

Jeg synes det er utrolig spennende at folk tar slike valg, og tenker ikke så mye på "hvorfor".
Det er jo noe besnærende å kunne fortsette livet som noormalt, selv når strømmen går.
Bergvarmepumpe, elbillader, varmekabler, varmtvannsbereder mm. bare surrer videre som om ingen tingen har skjedd.
Ganske kult.
Tipper de fleste som går for store aggregater gjør det nettopp for å slippe å bekymre seg for skjevalst - og så tipper jeg at de har fått tak i et stort aggregat "billig".

Tekst i annonsen trådstarter linker til:
"Aggregatene kommer standard som 400v 3 fas, men mulig å sette det opp til 230v 3 fas."

Hus har 230 x 3 IT nett. Mest naturlig nødstrøm også er tilsvarende.

Automatisk bytte mellom 230x3 IT og 230x3 TN nett vil være komplisert for eventuelle trefase forbrukere.

Er TN nett ønsket vil en IT til TN nett trafo løse det. Ordinær strømforsyning går da via trafo. Nødstrøm kan gå direkte fra aggregat.

Har ikke noe mot nødstrøm, men litt nysgjerrig på hvorfor det selges aggregater som dekker behovet til 4-5 eneboliger - 75000w er ganske mye strøm 😊

Risikovurderingen er jo også avhengig av hvor man bor. Vi har mistet strømmen tilsammen 5 timer siste femten årene her jeg bor i Oslo mens det er flere steder i Norge man må regne med minst et langvarig strømbrudd i året. Da blir det enklere å forsvare et opplegg som faktisk gir ordentlig backup heller enn mitt basert på primus og lite aggregat til kjøleskapet 😊

For noen år siden var store deler av Romerike truet av syklisk strømutkobling i månedsvis. Årsaken var stort trafohavari nær Gardermoen. Strømbrudd kan mao også skje i mer urbane strøk.

For noen år siden var store deler av Romerike truet av syklisk strømutkobling i månedsvis. Årsaken var stort trafohavari nær Gardermoen. Strømbrudd kan mao også skje i mer urbane strøk.
Absolutt - kan skje er det operative her. På samme måte som at man faktisk kan vinne førstepremien i Lotto, men sannsynligheten er vesentlig mindre enn å få noen riktige tilleggstall.

Dersom man i snitt mister strømmen et par ganger i året så gir investeringen mer mening.