Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Marcus

Korporal
18 Feb 2025
9
1
Det plannlegges for en Brunner peis i Panorama-serien i husets 1. etg.

Vi planlegger ikke flislegge peisen med blå fliser, sli ksom på eksempelbildet nedenfor, men den viser godt hva jeg lurer på.
Vi ønsker kle inn 3 av sidene med brannmurselementer og baksiden støter mot en gipsvegg.
Er dette lov i Norge?

Hvis vi monterer slik som på bildet vil ikke pipen bli tilgjengelig for inspeksjon i husets 1. etasje.
I husets 2. etasje blir pipen tilgjengelig for inspeksjon på 3 sider og på kaldloftet på 4 sider.

Er det ikke regler for hvordan man kan kle inn en elementpeis?

Skjermbilde 2025-02-21 085658.jpg

Det skal være mulig å inspisere pipen i alle etasjer.

Hvis du ønsker å kle inn pipen, kan du pusse og male, flislegge eller tapetsere den med en tynn papirtapet.
Alle disse behandlingsmåtene vil raskt sprekke eller revne hvis pipen sprekker, og det er derfor greit å kle den inn slik.

Men, plater og tykkere tapeter er ikke lov, fordi disse sannsynligvis ikke vil bli skadet hvis pipen er skadet.

Teglpiper må i hovedregel være synlig på alle fire sider, unntaket er dersom teglpipa har lufteløp på en side, da unntas den siden.
Elementpiper, som Leca m.fl. har kun krav om to synlige sider.

Sakser fra https://tbrt.no/avvik/innkledd-pipe/

Oppstillingsklasse 1
Dette kan for eksempel være halvstein teglpipe. Om du har denne typen pipe skal alle sider av pipa være åpen for tilsyn, med unntak av sider som har murt lufteløp.

Oppstillingsklasse 2
Dette kan for eksempel være helstein teglpipe. Om du har denne typen pipe skal alle sider av pipa være åpen for tilsyn, med unntak av sider som har murt lufteløp.

Unntak i denne oppstillingsklassen er blant annet Joga- og Ankipiper, her må du se i monteringsanvisningen.

Oppstillingsklasse 3
Dette kan for eksempel være en lecapipe. Om du har denne typen pipe skal minimum to sider av pipen være åpen for tilsyn.

Stålpipe
Om du har stålpipe må du følge monteringsanvisningen

• Love
Reaksjoner: Neo
Legg også merke til at du kan rehabilitere en gammel pipe i tegl og få den over i oppstillingsklasse 3.

• Love
men, du kan fortsatt etter hva jeg har fortstått både pusse pipa og kle den med fast-limt flis. pipa er fortsatt synlig fordi. og skulle den sprekke så vil puss/flis også sprekke

Oppstillingsklasse 3
Dette kan for eksempel være en lecapipe. Om du har denne typen pipe skal minimum to sider av pipen være åpen for tilsyn.

Tusen takk for gode svar og fint at det følger med link til kilden. Supert.

Et lite tilleggsspørsmål:
Når det står at to sider skal være åpen for tilsyn. Betyr det at to hele sider må være tilgjengelig, eller holder det med f.eks. 50-75 av de to sidene?

Feirer hos oss godtok at pipa var kledd inn så lenge den hadde en inspeksjonsluke som kunne åpnes og han kunne se etter sprekker.

Personlig synes jeg det høres mitt rart ut, men kan godt være det de mener med tilsyn.

• Like