Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kveine

Menig
2 Mar 2025
4
3
Elsker elektroverktøy og ser at nettbutikker i USA har et fantasktisk utvalg og prisen er ofte ganske hyggelig.
Nå er det vel stort sett 110/120v i USA, så jeg har gått til innkjøp av en ganske kraftig spenningsomformer slik at jeg kan drive det meste som er aktuelt å kjøpe.

Valuta
Nå har dollaren vært svinedyr lenge, men nå ser jeg tegn til kraftig bedring.
Trump jobber åpenbart febrilsk for å svekke dollaren, så da tenker jeg vi om ikke alt for lenge vil kunne handle til ekstraordinære gode priser fra USA.

Frakt og toll/avgifter
Hvordan fungerer dette med frakt, toll og avgifter?
Trekkes noe fra i nettbutikken siden det er eksport?
Når beregnes toll/avgifter, hvem krever dette inn og hvor mye utgjør dette i prosent?

Øvrige begrensninger
Er det andre ting jeg må tenker på før jeg legger min første ordre?

Nettbutikker i USA som selger elektroverktøy?
Jeg kikker på endel, men tar gjerne tips om seriøse nettbutikker med gode priser, som sender til Norge.
- CPO Outlets
- The Home Depot
- Lowes
- ACME Tools
- Max Tool
- Harbour Freight

Skjermbilde 2025-03-30 132255.jpg

• Like
Reaksjoner: Manko og Jboi
å handle fra usa er stort sett rett fram.

om plassen du kjøper fra er registrert i VOEC greiene, så betaler de momsen for deg. så da blir det ikke fler avgifter.

det er pr dags dato (30.03.2025) ikke toll på verktøy. men, det kan endre seg fort i dags politiske klima :)

om sjappa du handler for ikke er VOEC registrert, så må du regne med å betale moms til frakselskapet som frakter for deg. + utleggsgebyr.

momsen du må betale er da norsk moms på 25%

normalt så oppgir de hyllepriser eks mva(eller tax som de sier der borte). aldri opplevd at de har lagt på tax på eksportvarer

har handla mye bildeler etc i usa for en del år tilbake. og det var helt uproblematisk

dog, el-verktøy hadde jeg unngått å kjøpe. du har tett oppunder null mulighet til å reklamere. og garanti der borte er helt i natta

posten har litt info

ser det er litt anneledes nå. ettersom du selv betaler inn moms

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Jboi
Ser for meg det på 230v er kraftige.

Hmm..
Med 120volt er vel effekten det samme, men strømmen dobbelt så stor?

Min skolefysikk er litt rusten, men jeg forsøker meg:
Ved et eksempel på en maskin på 2400 watt effekt blir det vel som følger.

I = P/U
Strøm = Effekt / Spenning

Ved 240V
I = 2400W / 240V = 10A

Ved 120V
I= 2400W / 120V = 20A

Så lenge man kjøper en maskin fra USA med oppgitt samme effekt, vil vel effekten være det samme, men maskinen trekker dobbelt så høy strøm.
Ergo, behov for tykkere kabel.

Men, dette løses vel ved å trensformere ned 240v til 120v?
Noen med peil må nesten detaljere ut mitt svar :p
Kjenner jeg er på tynn i s nå

husk også på at de har 60hz i usa, vi har 50 hz. så om du stepper ned fra 230 til 110 50 hz så vil motorer etc spinne noe saktere :)

Jeg har fortsatt endel batteriverktøy fra USA, akkurat samme Makita som de selger i EU med litt ulike modellnummer - funker fint og flott. Dog var dollaren rundt 6 da de ble kjøpt over disk i USA og fraktet hjem i baggasjen.

Kjøper utelukkende elektroverktøy fra USA som drives av batterier.
Kjøper verktøy "naken" fra USA, dvs. uten batteri og lader.
Da slipper du mye styr med frakt av batterier som ofte er fyfy på fly etc.

Lader og batteri kjøper jeg i Norge.
Med 3-4 batterier og 1 lader, så trenger jeg ikke flere uansett.

Hvordan får folk til å handle hos Home Depot? Så langt får jeg ikke komme inn på siden pga noe serverfeil, tenker det er noe region blokkering på fære.
1743501612267.png

Det er forøvrig gode tilbud til tider hos Direct Tools Outlet for Ryobi verktøy.

Det er nok bare en midlertidig feil på nettsidene.
Selv vis VPN fra server i USA får jeg feilmeldingen.
Kommer nok snart tilbake.
Du må bytte VPN - den fungerer fint via en webproxy, men får samme feilmelding om jeg prøver fra Europa.

• Like
Reaksjoner: HTS
Det er nok bare en midlertidig feil på nettsidene.
Selv vis VPN fra server i USA får jeg feilmeldingen.
Kommer nok snart tilbake.
Den feilen har vedvart i noen måneder allerede, kommer opp hver gang jeg trykket på en link via Youtube videoer. :p
Du må bytte VPN - den fungerer fint via en webproxy, men får samme feilmelding om jeg prøver fra Europa.
Var redd for det, skal muligens prøve en eller annen VPN. Noen forslag til VPN til å sjekke i ny og ne på sider uten å måtte betale, OperaGX?