Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flinch

Korporal
23 Jan 2026
5
0
Hvis vi skulle gå for utlufting, så må jeg pusse opp hele kjøkkenet og flytte koketoppen til andre siden av rommet hvor det er yttervegg.
Kjøkkenoppussing står ikke på agendaen nå.

Vi har ikke enkel mulighet for utvendig avtrekk og vurderer resirkulerende ventilator med kullfilter.
Jeg skjønner at det til en viss grad tar lukt, men hva med fukt og fett over tid?

Er resirk faktisk greit nok og når er det en dårlig idé?
Enkelte sier at kullfilterer er dyrt i drift, raskt mister effekt og at man i praksis resirkulerer matosen.

Hvor ofte må kullfilter byttes i praksis (ikke bare produsentens tall)?

Er det mulig på en akseptabel måte å føre et rør som kasses inn fra koketoppen til yttervegg?
På den måten benytte en alminnelig ventilator med utkast utomhus?

Vi har integrert ventilator i koketoppen. Kullfilter siden utbygger ikke ville lage utlufting gjennom vegg for oss. La opp strøm til plasmafilter, men ser at kullfilter er helt akseptabelt for vår del. Ventilator varsler når det må byttes, tror det tok ca 1 år.

Er det mulig på en akseptabel måte å føre et rør som kasses inn fra koketoppen til yttervegg?
Helt umulig uten å bygge om hele kjøkkenet.
Vask, vann, oppvask, mm. er på yttervegg.
På motsatt side, mot stuen, er det koketopp.
Eventuelt rør må i så tilfelel krysse rommet på tvers mot yttervegg, eller gjennom vegg ut i stue, så kasses inn mot tak og 4 meter til yttervegg.
Ingen av delene er pent-

Å legge ventilasjons kanal langs taket, der deler er skjult i overskap? Hvor pent det blir avhenger av arbeidet som utføres og øyene som ser. 😇

Regner med det er ikke mulig å gå over loft? Da er kan skjules helt.

• Love
Reaksjoner: Flinch
Regner med det er ikke mulig å gå over loft? Da er kan skjules helt.

Herregud! Er det mulig?
Dette har jeg rett og slett ikke tenkt på!!
Takk for kloke tanker @TBL :)

Hvordan er det MULIG å overse tanken om å føre røret opp på loft og over tak eller vegg/raft?
Av en eller annen grunn så har jeg gått helt i vranglås og grunnet på hvordan få røret ut til yttervegg.

Takk!

Nå er det tilbake til ny grubling - med litt bedre humør! :D:cool: