Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Micro

Sersjant
31 Jan 2025
11
30
Ja, som overskriften sier; jeg ønsker en produktanbefaling på en kapp- og gjærsag i budsjettklassen.

Ønsker naturligvis en som kapper nøyaktig og er trygg og sikker i bruk, men helst i prisleiet 2.000,- til 3.000,- kroner.
Prisen må gjerne inkludere sagbord eller sagkrakk.

Bildet er kun for oppmerksomhet og illustrasjon :)

Skjermbilde 2025-01-31 201456.png

Her har jeg lyst til å anbefale deg noe du ikke ber om, beklager det.

Når det gjelder kapp- og gjersag er det min erfaring, etter å ha eid 10-20 ulike modeller fra alle mulig leverandører, at det er verdt å legg litt ekstra med kroner på bordet og få en sag du kan ha i mange år og som sager med presisjon.

Tro meg, du ønsker virkelig ikke en kapp- og gjærsag som flytter seg mellom kappene eller kapper feil.

Mitt forslag er en sag du ofte finner på tilbud rundt 4000,- (5803,- hos Staypro og 3995,- hos Bauhaus)
  • Bosch GCM 8 SJL
  • Kraftig motor
  • Sager store emner både på 90 grader
  • Laser sikrer at kuttet kommer der du ser laseren
  • Softstart og motorbremt når du slipper knappen
Du får ikke med sagbord til denne kanonprisen, men jeg ville prioritert en skikkelig bra sag.
Jeg ville holdt meg lang unna en sag på batteri, men akseptert at den går på 230v.
Batterisager av like god kvalitet vil sprenge ditt budsjett, solid!

Kuttekapasitet 0°70 x 312 mm
Kuttekapasitet 45° gjæring70 x 225 mm
Kuttekapasitet 45° helning45 x 312 mm
Gjæringsinnstilling52 ° V / 60 ° H
Hellingsinnstilling47 ° V / 2 ° H
Verktøymål (bredde x lengde x høyde)910 x460 x630 mm
Tomgangsturtall*5.500 o/min
Sagbladdiameter216 mm
Sagbladhull-Ø30 mm
Vekt*17,3 kg
Nominelt effektopptak1 600 W
Emballasjemål (bredde x lengde x høyde)480 x 845 x 440 mm
Spenning230 – 240 V

Skjermbilde 2025-02-01 180729.pngSkjermbilde 2025-02-01 180719.png

Kapp- og gjærsag inkl. sagbord til 2-3000,-
Styr unna.
Da blir nok dessverre kvaliteten så lav at du sager med dine egen helse som innsats og resultatet blir mest sannsynlig ikke godt nok.

@Micro, skal du bruke den til å liste deg pent rundt hjørnet, kappe konstruksjonsvirke eller grovkappe ved til høsten?

• Like
Reaksjoner: Arne og Micro
@Micro, skal du bruke den til å liste deg pent rundt hjørnet, kappe konstruksjonsvirke eller grovkappe ved til høsten?

Hei,
Skal brukes til pent arbeide med lister og gerikter og bygge uteterrasse til sommeren. ☀️🏖️

• Like
Reaksjoner: Arne
Da tenker jeg du opererer med et litt snaut budsjett.
Her er en sag min far kjøpte for noen uker siden, som har vist seg å være langt bedre enn jeg fryktet.
Faktisk er jeg litt imponert over hvor mye "Bang for the buck" man får i dette tilfellet.

Sjekk denne på Bauhaus: KAPP- & GJÆRSAG SKIL 1320AA 2000W

1168224a.jpg 1168224a_3.jpg 1168224a_2.jpg

Byggekvaliteten virker helt ok og den kapper presist.
Motoren er mer enn kraftig nok, men mangler bl.a. laser.

Stor kuttekapasitet, men den har litt begrenset vinkel høyre og venstre.
Den koster 3295,- nå , men jeg har sett den på tilbud på Bauhaus til 2995,-
Det mener jeg er et godt kjøp!

Når det gjelder sagbord har Bauhaus et som hører til sagen som heter: SAGBORD SKIL 1300AA FOR KAPP- & GJÆRSAG.
Fatter kjøpte ikke dette bordet, men det koster 1695,- og virker som et ok bord.

1038323a_2.jpg 1038323a.jpg

Ønsker naturligvis en som kapper nøyaktig og er trygg og sikker i bruk, men helst i prisleiet 2.000,- til 3.000,- kroner.
Prisen må gjerne inkludere sagbord eller sagkrakk.

Du er fryktelig kravstor :p, spesielt når jeg ser hva du er villig til å betale.

Jeg ville økt budsjettet litt, eventuelt droppet sagbordet og kun kjøpt sagen.

Hold deg til et kjent merke: DeWalt, Makita, Bosch er trygge valg.
Skil-maskinen ovenfor kjenenr jeg ikke, men den ser fin ut.
Den er verdt en tur til Bauhaus for en kikk og demo.

• Like
Reaksjoner: Micro og NonStop
Dessverre lagerfører Bauhaus bare den gamle versjonen av SKIL sagen, som har laserlinje istedet for skyggelinje som den nye har.
Budsjettsager ville jeg ha kikket på den oppdaterte Metabo KGS 216/254 M. (forrige generasjon har røde utvidelsesspor, men den nye har sort).
Den nye versjonen har fått mykstart og skyggelinje istedet for laser.
Gammel:
1739523483273.png

Ny:
1739523534400.png

• Love
Reaksjoner: Micro
laserlinje istedet for skyggelinje som den nye har

Budsjettsager ville jeg ha kikket på den oppdaterte Metabo KGS 216/254 M. (forrige generasjon har røde utvidelsesspor, men den nye har sort).
Den nye versjonen har fått mykstart og skyggelinje istedet for laser.

Takk for gode innspill!
Hva er Skyggelinje og hvordan fungerer dette?
Laserlinje forstår jeg, men skyggelinje har jeg aldri hørt om.

Etter gode omtaler her på forumet vurderer jeg å ta en tur til Bauhaus og kjøpe
Skil 1340AA Bordsag omtalt i denne tråden til 3295,-.
og
Skil 1320AA Kapp- og Gjærsag til 3295,-

Virker være et godt kjøp til totalt 6.600,-

Da kan jeg kikke på Metabo saga du anbefaler også @Fantomtegningen

Hva er Skyggelinje og hvordan fungerer dette?
Laserlinje forstår jeg, men skyggelinje har jeg aldri hørt om.
Laserlinje har en egen laserkomponent inne i husingen til sagen. Denne har en tendens til å flytte på seg, om så bare marginalt, over tid, så en bør etterkontrollere og justere på sikt at sagen faktisk kapper der laseren indikerer snittet kommer. Jeg har den billigste Ryobi sagen med laser (EMS190DCL) som jeg kjøpte for mange herrens år siden og har måttet justere laser flere ganger. Egentlig min egen feil da den har blitt kastet rundt og behandlet ikke fullt så ømfintlig. :p

Med skyggelinje har en kun belysning bak sagbladet som lyser opp sagbladet mot emne som skal kappes, som gir synlig indikasjon eksakt hvor sagbladet vil treffe.
F.eks slik:
1739531470933.png

• Like
en annen fordel med skyggelinja er at den blir korrekt uansett hvor bredt bladet du bruker er. laser må justeres til bredden på bladet.

jeg har laser på min bosch sag, funker greit nok, men skulle gjerne hatt skyggelinje :)

• Like
Ser nå at den nye modellen til Skil har poppet opp på deres hjemmeside! Nemlig 1321AA.
Begynte nemlig på stusse litt på at 1320AA er markert for "utsalg" hos Bauhaus, da det ikke var noen erstatter på det tidspunktet.
Denne gangen har dem fått på plass skyggelinjen som manglet som nevnt tidligere. Synes den hurtigklemmen som følger med er genial.

Satte opp en enkel oversikt over de modeller som ble diskutert i denne tråden for min egen del. Bare for morro skyld, for å sammenligne de ulike modellene. Satte opp noen fordeler, og anbefaling over hva jeg ville ha gått for, hvis jeg skulle kjøpt sag nå.
Kanskje være til interesse for andre.
1740668598071.png

• Love
  • Like
Reaksjoner: Gerhards og Micro