Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeSnobb

Sersjant
28 Jan 2025
19
17
Hei!
Er på jakt etter en god kapp- og gjeringssag med gjøringsområde på 60 grader begge veier (høyre og venstre)
Gjerne sagblad 305mm og stor kapasitet, dvs at den må ta 48x223 og 4"x4" konstruksjonsvirke.

Har sett på litt forskjellig, men hører gjerne fra noen som har praktisk erfaring med denne type stor kapp- og gjærsag.

PS: Dette er en stor sag, så det er ikke viktig for meg om den går på 230v eller batterier.

• Like
Reaksjoner: Johnsen og kirderF
Etter mange å med blå Bosch, gul DeWalt og grønn Festool tenkte jeg det var på tide å teste noe nytt.

Valget falt på Makita sin Kapp- og gjærsag LS1219L og jeg har ikke angret et sekund.

Du kan selv lese spesifikasjonen på sagen i vedlagte lenke, men her har du alt du ønsker deg.
  • 60 grader begge veier
  • Den kapper og gjærer store emner uten problemer
  • Glidemekanisme som gjør at du kan ha sagen stående fast inntil en vegg
  • Rød laser som gir fin idikasjon på hvor kappet kommer i emnet
  • Sterk moto på 1800w
  • Helning på 48 grader begge veier
  • 305mm kappeblad
  • Mykstart
  • Brems på sagbladet når du slipper "gassen" :)
  • Veldig god støvoppsamler - forutsetter bruk av en god og kraftig støvsuger
På den negative siden:
  • Kun 230v - ikke batteridrift
  • Sagen krevet litt justering ut av esken for å kappe eksakt 90grader - så det var litt negativt i grunnen
  • Vekten er 29,5 kilo - og det er ganske mye hvis du skal frakte den rundt

Alt-iAlt er jeg topp fornøyd! :love:
Ikke helt Festool-kvalitet, men til halve Festool-prisen er dette et kupp!

Jeg kjøpte den på Bauhaus til ca. 14.000,- , og på Prisjakt.no ser jeg at den nå kan kjøpes til ca. 13.000,-

Jeg kjøpte den med sagbord Makita WST06.
Det er et lite, kort og kompakt sagbord, men nå iettertid skulle jeg gjerne sett at jeg gikk for modellen større som heter Makita WST07.
På den positive siden ender jeg vel opp med begge sagbord :cool:

LS1219L_C2L0.jpgLS1219L_C8R0.jpgLS1219L_C8L0.jpgLS1219L_C1C0.jpgLS1219L_C2C0.jpgLS1219L_F_006.jpgLS1219L_F_005.jpgLS1219L_F_004.jpgLS1219L_F_003.jpgLS1219L_F_002.jpgLS1219L_F_001.jpgLS1219L_D1CK.jpgLS1219L_C1N1.jpgLS1219L_C2N1.jpg

Vedlegg

Jeg tenkte gi en tommel opp for kapp- og gjærsagen jeg sverger til, men ser nå at den ikke når helt opp til Makita sitt beist.
Bosch'n er i samme liga, men den klarer ikke mer enn 52 grader venstre og 60 grader høyre og den klarer marginalt mindre trevirkedimensjoner.
På 45 grader helning er Bosch også litt dårligere.
Bosch har litt sterkere motor - i hvertfall på papiret.
...og så har den dobbeltlinjelaser, altså to linjelasere i stedet for Makita sin ene laser.

Må ta en tur og se på den Makitaen. Den ser rett og slett grom ut!

Legger ved et bilde av sagen jeg omtaler.

Skjermbilde 2025-01-28 155518.png

• Like
Reaksjoner: Televimsen
Måtte sjekke spesifikasjonene på min Festool KAPEX KS 120 REB-Set-UG og selv den klarer ikke 60 grader begge veier.
Den klarer 60 grader høyre og 50 grader venstre.
Nå har jeg klart meg fint så langt ved å snu sagemnet, men likevel...

Ser at Bosch'n til @Johnsen sliter med det samme :)

Har i en god stund sett mye på disse Makita sagene og blitt litt imponert over ytelse vs . pris.
Ser at @kirderF sin Makita sin Kapp- og gjærsag LS1219L leverer veldig godt på ytelse og pris.
Det eneste jeg skulle sett den ha var dobbeltlinjelaser.