Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Panda

Korporal
23 Sep 2025
7
0
Jeg har en gammel lampe jeg gjerne vil bruke videre, men støpselet er både gammelt og litt slitt.
Det får meg til å lure: Er det egentlig lov å bytte støpsel selv, eller må man ha elektriker til dette?

Jeg vet at mye av det elektriske i huset skal overlates til fagfolk, men når det gjelder småting som støpsel og ledning på lamper, så hører man litt forskjellig.
Noen sier det er helt greit å gjøre selv, så lenge man vet hva man driver med – mens andre sier man bør la være av hensyn til sikkerhet og brannfare.

Hvis man først skal gjøre det selv, hva er da den tryggeste fremgangsmåten?

Hvilken type støpsel bør man kjøpe?
Hvordan sørger man for korrekt tilkobling?
Finnes det vanlige feil man bør være ekstra obs på ?

Jeg vil gjerne høre hvordan andre har gjort dette, og om det finnes offisielle regler eller anbefalinger som er greie å følge.
Er dette et typisk "gjør det selv"-prosjekt, eller er det tryggest å overlate hele jobben til en elektriker?

Ja — det er lov å bytte støpsel selv så lenge arbeidet er forsvarlig og i tråd med forskrifter.
DSB lister opp noen elektriske oppgaver du kan gjøre selv, og dette er blant de oppgavene.

• Like
Reaksjoner: Panda
Det viktigste er å koble ledningene riktig – og bruke et støpsel av god kvalitet.
Pass også på at alle ledningene er godt avisolert og skrudd ordentlig fast i kontaktpunktene inne i støpselet, slik at de ikke løsner over tid.
Er du usikker, bør du alltid rådføre deg med en elektriker.

• Like
Hvis du gjør dette selv, så sørg i hvert fall for en ting:
Sørg for at du jobber på et apparat/lampe som er frakoplet, altså spenningsfritt.
Det er det første du skal sørge for.

Deretter er dette et "mekanisk" oppdrag du kan pusle med.

• Like
Det viktigste er å koble ledningene riktig – og bruke et støpsel av god kvalitet.
Pass også på at alle ledningene er godt avisolert og skrudd ordentlig fast i kontaktpunktene inne i støpselet, slik at de ikke løsner over tid.
Er du usikker, bør du alltid rådføre deg med en elektriker.
Nøkkelen her er ordentlig fast, men ikke for godt. Skrur man til altfor hardt kan man risikere å redusere tverrsnittet på kobberet (fordi man klemmer det i stykker). Det går bra i de aller fleste tilfeller, men ikke skru til det man makter.

• Like