Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Ole_Petter

Menig
18 Feb 2025
3
1
Hei,
Skal montere en ny trapp de neste dagene. I følge instruksjonene så skal trappen skrues fast i gulvet. Men jeg har fliser på gulvet og innstøpte varmekabler under der. Kan jeg heller lime vangen til gulvflisen? Evt med hvilket lim?

• Like
Reaksjoner: AndersM
Det kommer an på er sikkert riktigste svaret, men hos oss festet vi en vange i veggen og satte den andre vangen bare rett på gulvet. Dette er dog en kort og smal rett-trapp og som sagt er den andre vangen skrudd godt fast i veggen.

Om resten at trappen festes skikkelig så bør det vel gå greit hos deg også, jeg ville brukt TEK7 på noe sånt. Men, igjen, avhengig av trappen - jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor den skal skrus ned i gulvet i første omgang.

• Like
Reaksjoner: Ole_Petter og AndersM
Kan jo støtte forrige innlegg ved å fortelle at vi fikk i fjor montert en tilpasset U-trapp med sving hos oss, og denne er ikke festet i gulvet. Det er fliser med vannbåren varme og ved oppmåling av trappemaker spurte jeg om jeg skulle markere opp hvor rørene lå (har IR-kamera). Men det var ikke nødvendig sa han for de festet ikke trappen i gulvet. Trappevangene er festet i stenderverket i veggen og så klart på avsatsen oppe.

• Like
Reaksjoner: Ole_Petter og AndersM
Kan jeg heller lime vangen til gulvflisen? Evt med hvilket lim?

Ja, du kan fint lime vangen til flisen.
Jeg antar at trappen er laget av materialet treverk og at flisen er en keramisk flis.

Vask aktuell flis og bunn av vangen med Tec7 Cleaner.
Når trappen er test-montert og rett plassering er funnet, legg fire remser med 50mm maskeringstape inntil alle sider av vangen.
Fjern trappen. Nå har du merket av hvor limstrengen skal legges.
Legg på en solid stripe med Tec7 X-Tac.
Skrap vekk overskytende lim fra maskeringstapen og fjerne maskeringen. Ferdig.
Sett noe tungt på trappens nederste trinn, minst 20-30 kg
Limet må nå herde helt.

På denne måten vil du oppnå to ting. Trappen sitter bom fast og fugen hindrer eventuell "knirk & gniss" mot flis.

Alt kan limes!
Trapp kan limes til fliser.
Forutsetter bruk av riktig lim OG at flatene som skal limes sammen er korrekt rengjort (fri for fett, støv osv.)