- 26 Jan 2025
- 15
- 3
Jeg sitter her og prøver å få litt oversikt før jeg setter i gang et nytt prosjekt til våren.
Håper noen her inne kan hjelpe en gla amatør som prøver å gjøre ting riktig.
Planen min er å bygge en terrasse i hagen, men så begynte jeg å lese litt om “søknadsplikt”, “høyde over terreng”, “tilbygg” og alt mulig rart… og nå sitter jeg egentlig bare igjen som et stort spørsmålstegn.
Det jeg tror gjelder, er at hvis terrassen er lav nok, så trenger man ikke å søke. Men hva betyr egentlig “lav nok”? Er det snakk om høyde fra bakken, høyde fra topp svill, gjennomsnittlig terreng…? Jeg blir ikke klok.
Planen min er omtrent dette:
– Terrasse ca. 25–30 m²
– Skal ligge på en del av tomta som er ganske flat
– Maks høyde fra bakken blir kanskje 40–50 cm på det høyeste punktet
– Ikke noe rekkverk (i hvert fall ikke foreløpig)
Jeg vil helst slippe å søke, både for å unngå unødvendig papirarbeid og for å slippe å vente i evigheter på kommunen. Men jeg vil heller ikke gjøre noe ulovlig – og enda verre, måtte rive det etterpå…
Hva er den enkle, forståelige regelen for når en terrasse er søknadsfri?
Og er det noen fallgruver jeg bør passe meg for, f.eks. avstand til nabo, totalhøyde, eller noe annet jeg garantert ikke har tenkt på?
Jeg skjønner at mange her har gjort dette før – så hva sier dere?
Kan jeg bygge, eller må jeg bite i det sure eplet og sende søknad?
Håper noen her inne kan hjelpe en gla amatør som prøver å gjøre ting riktig.
Planen min er å bygge en terrasse i hagen, men så begynte jeg å lese litt om “søknadsplikt”, “høyde over terreng”, “tilbygg” og alt mulig rart… og nå sitter jeg egentlig bare igjen som et stort spørsmålstegn.
Det jeg tror gjelder, er at hvis terrassen er lav nok, så trenger man ikke å søke. Men hva betyr egentlig “lav nok”? Er det snakk om høyde fra bakken, høyde fra topp svill, gjennomsnittlig terreng…? Jeg blir ikke klok.
Planen min er omtrent dette:
– Terrasse ca. 25–30 m²
– Skal ligge på en del av tomta som er ganske flat
– Maks høyde fra bakken blir kanskje 40–50 cm på det høyeste punktet
– Ikke noe rekkverk (i hvert fall ikke foreløpig)
Jeg vil helst slippe å søke, både for å unngå unødvendig papirarbeid og for å slippe å vente i evigheter på kommunen. Men jeg vil heller ikke gjøre noe ulovlig – og enda verre, måtte rive det etterpå…
Hva er den enkle, forståelige regelen for når en terrasse er søknadsfri?
Og er det noen fallgruver jeg bør passe meg for, f.eks. avstand til nabo, totalhøyde, eller noe annet jeg garantert ikke har tenkt på?
Jeg skjønner at mange her har gjort dette før – så hva sier dere?
Kan jeg bygge, eller må jeg bite i det sure eplet og sende søknad?