Jeg planlegger å bygge vinkjeller i kjelleren og vurderer ulike løsninger for kjøling.
Mange profesjonelle vinrom bruker dedikerte kjøleaggregater beregnet for stabil temperatur og luftfuktighet – men disse koster ofte 30–80.000 kr.
Derfor vurderer jeg om en vanlig luft–luft varmepumpe (som kan kjøre i kjølemodus gjennom hele året) kan være et rimelig og praktisk alternativ.
Kan en standard varmepumpe brukes til å holde jevn temperatur mellom 10–14 grader uten å tørke ut luften eller skape kondens- og fuktproblemer i konstruksjonen?
Fordeler jeg ser for meg:
- Billigere enn spesialaggregater
- Lavt strømforbruk
- Enkel installasjon
- Mange moderne pumper har kontinuerlig kjølefunksjon
Målet mitt er:
- Stabil temperatur 10–14 °C
- Relativ luftfuktighet 60–70 %
- Lavt lydnivå og så lite vedlikehold som mulig
- Ingen risiko for fukt i vegger eller kondensskader
Men jeg er usikker på:
- Luft–luft varmepumper er laget for komfortkjøling i bolig – ikke for presis temperaturstyring under 16 grader
- De kan tørke ut luften i rommet og ødelegge for riktig luftfuktighet
- Kan varmepumpen begynne å ise eller slå seg av ved lave romtemperaturer?
- Hva med kondens på innsiden av vegger – kan kjølingen skape duggpunktproblematikk og råte?
- Bråker den for mye til å være egnet i et lukket vinrom?
Spørsmål til dere som har erfaring eller fagkunnskap:
- Er dette teknisk forsvarlig, eller er det dømt til å feile over tid?
- Finnes det luft–luft varmepumper som kan settes til f.eks. 10–12 °C permanent?
- Vil avfukting/skader på kork og etiketter bli et problem?
- Bør man heller bruke en kjøleromsløsning beregnet for vin (klimaanlegg med kontrollert luftfuktighet)?
- Hva med strømforbruk og driftskostnader sammenlignet med dedikert vinkjelleranlegg?
Har du forsøkt dette selv, eller kjenner til noen som har testet luft–luft varmepumpe som vinkjøler?
Alle erfaringer, både suksess og fiasko, er svært interessante. Ønsker også innspill fra fagfolk på byggfysikk og ventilasjon.
Mange profesjonelle vinrom bruker dedikerte kjøleaggregater beregnet for stabil temperatur og luftfuktighet – men disse koster ofte 30–80.000 kr.
Derfor vurderer jeg om en vanlig luft–luft varmepumpe (som kan kjøre i kjølemodus gjennom hele året) kan være et rimelig og praktisk alternativ.
Kan en standard varmepumpe brukes til å holde jevn temperatur mellom 10–14 grader uten å tørke ut luften eller skape kondens- og fuktproblemer i konstruksjonen?
Fordeler jeg ser for meg:
- Billigere enn spesialaggregater
- Lavt strømforbruk
- Enkel installasjon
- Mange moderne pumper har kontinuerlig kjølefunksjon
Målet mitt er:
- Stabil temperatur 10–14 °C
- Relativ luftfuktighet 60–70 %
- Lavt lydnivå og så lite vedlikehold som mulig
- Ingen risiko for fukt i vegger eller kondensskader
Men jeg er usikker på:
- Luft–luft varmepumper er laget for komfortkjøling i bolig – ikke for presis temperaturstyring under 16 grader
- De kan tørke ut luften i rommet og ødelegge for riktig luftfuktighet
- Kan varmepumpen begynne å ise eller slå seg av ved lave romtemperaturer?
- Hva med kondens på innsiden av vegger – kan kjølingen skape duggpunktproblematikk og råte?
- Bråker den for mye til å være egnet i et lukket vinrom?
Spørsmål til dere som har erfaring eller fagkunnskap:
- Er dette teknisk forsvarlig, eller er det dømt til å feile over tid?
- Finnes det luft–luft varmepumper som kan settes til f.eks. 10–12 °C permanent?
- Vil avfukting/skader på kork og etiketter bli et problem?
- Bør man heller bruke en kjøleromsløsning beregnet for vin (klimaanlegg med kontrollert luftfuktighet)?
- Hva med strømforbruk og driftskostnader sammenlignet med dedikert vinkjelleranlegg?
Har du forsøkt dette selv, eller kjenner til noen som har testet luft–luft varmepumpe som vinkjøler?
Alle erfaringer, både suksess og fiasko, er svært interessante. Ønsker også innspill fra fagfolk på byggfysikk og ventilasjon.