Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ViTo

Menig
27 Okt 2025
3
0
Jeg planlegger å bygge vinkjeller i kjelleren og vurderer ulike løsninger for kjøling.
Mange profesjonelle vinrom bruker dedikerte kjøleaggregater beregnet for stabil temperatur og luftfuktighet – men disse koster ofte 30–80.000 kr.
Derfor vurderer jeg om en vanlig luft–luft varmepumpe (som kan kjøre i kjølemodus gjennom hele året) kan være et rimelig og praktisk alternativ.

Kan en standard varmepumpe brukes til å holde jevn temperatur mellom 10–14 grader uten å tørke ut luften eller skape kondens- og fuktproblemer i konstruksjonen?

Fordeler jeg ser for meg:
- Billigere enn spesialaggregater
- Lavt strømforbruk
- Enkel installasjon
- Mange moderne pumper har kontinuerlig kjølefunksjon

Målet mitt er:
- Stabil temperatur 10–14 °C
- Relativ luftfuktighet 60–70 %
- Lavt lydnivå og så lite vedlikehold som mulig
- Ingen risiko for fukt i vegger eller kondensskader

Men jeg er usikker på:
- Luft–luft varmepumper er laget for komfortkjøling i bolig – ikke for presis temperaturstyring under 16 grader
- De kan tørke ut luften i rommet og ødelegge for riktig luftfuktighet
- Kan varmepumpen begynne å ise eller slå seg av ved lave romtemperaturer?
- Hva med kondens på innsiden av vegger – kan kjølingen skape duggpunktproblematikk og råte?
- Bråker den for mye til å være egnet i et lukket vinrom?

Spørsmål til dere som har erfaring eller fagkunnskap:
- Er dette teknisk forsvarlig, eller er det dømt til å feile over tid?
- Finnes det luft–luft varmepumper som kan settes til f.eks. 10–12 °C permanent?
- Vil avfukting/skader på kork og etiketter bli et problem?
- Bør man heller bruke en kjøleromsløsning beregnet for vin (klimaanlegg med kontrollert luftfuktighet)?
- Hva med strømforbruk og driftskostnader sammenlignet med dedikert vinkjelleranlegg?

Har du forsøkt dette selv, eller kjenner til noen som har testet luft–luft varmepumpe som vinkjøler?
Alle erfaringer, både suksess og fiasko, er svært interessante. Ønsker også innspill fra fagfolk på byggfysikk og ventilasjon.

Her kommer mine tanker omkring bruk av en vanlig luft-luft varmepumpe til kjøling i vinkjeller.

Jeg vil si at det kan fungere, men man må være veldig klar over noen viktige begrensninger og tilrettelegge godt for å unngå problemer. En vanlig luft-luft varmepumpe er primært utviklet for komfortoppvarming/kjøling i boliger, hvor man gjerne har temperaturer over ca. 18 °C og ikke stiller ekstremt høye krav til fukt og stabilitet. Når du derimot vil ha stabilt 10-14 °C, relativ fuktighet 60-70 %, og minimalt med kondens eller dugg-problemer, så blir kravene langt høyere.

For det første: Temperatur og driftspunkt (temperaturer og forhold varmepumpen er laget for å jobbe stabilt i). Mange luft-luft-pumper kan styres til kjøledrift og levere kald luft – men å holde rommet nede på 10-12 °C med minimal temperaturvariasjon krever at maskinen er dimensjonert for det, og at rommet er godt isolert og tett. Hvis ikke kan pumpen gå mye, jobbe ineffektivt, kanskje gå inn i “avrimingsmodus” eller stanse med tanke på driftskrav. For vinkjeller er stabilitet og riktig fukt svært viktig – korkene skal ikke tørke ut og etikettene må tåle forholdene.

For det andre: Luftfuktighet og kondens. Når du senker temperaturen såpass mye, øker risikoen for kondens på vegger, tak og rør hvis ikke konstruksjonen er riktig utført og ventilert. En vanlig bolig-pumpe har ikke nødvendigvis kontrollert luftfuktkontroll og definerte kondenspunkter, slik spesialkjøleanlegg for vinkjeller har. Hvis du bruker en bolig-varmepumpe må du forsikre deg om at rommets konstruksjon tåler lav temperatur + høy fukt, og at ventilasjon/lukket system er tilpasset.

For det tredje: Lyd, drift og vedlikehold. Selv en god bolig-pumpe kan ha lyd eller vibrasjoner som du kanskje ikke vil ha i en vinkjeller, og den må være i riktig størrelse for rommet. Hvis du velger for liten effekt, kan den jobbe konstant og ha kortere liv eller redusert levetid.

Hvis budsjettet er stramt og vinkjelleren ikke trenger ekstrem presisjon (f.eks. ikke høyverdige viner som krever +/-0,5 °C og streng fuktkontroll), så kan du klare deg med en standard luft-luft varmepumpe under forutsetning av at rommet er godt isolert, fuktbeskyttet og at du har god ventilasjon.

Hvis derimot vinkjelleren skal være “proff”, langsiktig lagring, da ville jeg anbefalt å se på et dedikert kjøle-/klimaanlegg for vinkjeller som er designet for lavere temperatur og kontrollert fuktighet. Referansen fra produsent for vinkjellere viser at slike anlegg holdes helt nede på ~8 °C og er spesialkonstruert.

Håper dette gir litt nyttig perspektiv — og det hadde vært supert hvis noen her har prøvd akkurat denne løsningen (bolig-varmepumpe til vinkjeller) og kan dele erfaring!...og som faktisk KAN noe om vin og oppbevaring av vin! :cool: