Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

JollyCola

Sersjant
11 Jun 2025
10
3
Jeg har balansert ventilasjon og mistenker at anlegget ikke er helt i balanse .

Vurderer å gjøre en enkel kontroll/justering selv, eventuelt før jeg bestiller profesjonell innregulering.
Hvilke målemetoder er realistiske for en hobbybruker?

Noen rom føles tunge, litt trekk i andre, og dører kan suge seg litt fast.
Hvordan går dere frem rom for rom uten å rote til helheten?
Hva er godt nok som mål i en vanlig enebolig?

Forsøkte litt av hvert, men måtte gi tapt, kjøpte til slutt profesjonelt utstyr, som har gitt mye frihet til en bolig som stadig er i endring.

Det er dyrere enn hva det kostet da de innregulerte det hos meg, men jeg har allerede funnet ut at visse områder vil jeg skal være annerledes enn de offisielle rådene, både med tanke på hvor jeg vil mest varme skal hentes inn i anlegget fra, hvor mye et loft med skråtak faktisk trenger av luft i forhold til hva de offisielle kravene sier, hva et rom brukes til vs hva det er "registrert" som osv, samt, som du også beskriver litt rar opplevelse av komfort.

Det har også gjort det mulig for meg å finjustere hva vinterinnstillingen bør være på, uten å gå på en bommert. Jeg tok mange endringer, og har økt komfort betydelig.

Jeg testet noe billigere måleinstrument, men det slet jeg med å bli klok på, stemte ikke overens i det hele tatt. Det svei å betale slikt for dette, men har nå til gjengjeld full kontroll over anlegget.

Har også gått for proft utstyr og ville nok sørget for å enten leie eller kjøpe det om du skal fikle med dette. Det jeg synes er en utfordring med stort hus er at alt henger sammen med alt og det er krevende å måle total inn og utluft - utstyret mitt er bare bra nok til å måle enkeltventiler og ikke hovedutkast/inntak.

Jeg har en eldre versjon av dette settet i Oslo og kan evt vurdere utleie - https://maxsievert.no/22228/

Sist redigert:
Har også gått for proft utstyr og ville nok sørget for å enten leie eller kjøpe det om du skal fikle med dette. Det jeg synes er en utfordring med stort hus er at alt henger sammen med alt og det er krevende å måle total inn og utluft - utstyret mitt er bare bra nok til å måle enkeltventiler og ikke hovedutkast/inntak.

Jeg har en eldre versjon av dette settet i Oslo og kan evt vurdere utleie - https://maxsievert.no/22228/

En måler vel bare alle tilluftsventiler, setter opp et oppsett over hvert rom, og summerer.
Gjør det samme med avtrekkene.

Da skal summen av hvert ligge ca likt, hvis ikke justerer man på anleggets innstillinger for å oppnå ønsket balanse.

Deretter fordeler en summen slik en ønsker/gjerne noenlunde likt innreguleringsrapporten du fikk fra de som installerte, med mindre justeringer etter dine ønsker.

Eller har jeg misforstått?

En av tingene hos meg var at de på kjøkkenet ( 36 kubikkmeter i timen) hadde lavere avtrekk enn tilluften (60 kubikkmeter i timen) som kom inn i stuen. Selv med spalter/dør åpen ut fra stue, føltes det rart. Endte med å justere slik at stue og kjøkken gikk i balanse med 60/60 kubikkmeter i timen, vesentlig bedre komfort. Justerte ellers rundt omkring i huset på den måten.

Ikke meningen å kuppe denne tråden med min inkompetanse, men det er sikkert flere enn meg som lurer.

På mitt Villavent ventilasjonsanlegg kan jeg stille (helt valgfritt) antall liter tilluft og fraluft.
Hos meg er det 220 liter tilluft og 220 liter fraluft.
Ventilasjonsaggregatet er sa satt til å levere lik mengde inn som ut.
Vil ikke da huset være i ventilasjonsmessig balanse?

Jeg opplever ingen flagring i gardiner hverken den ene eller andre veien når jeg åpner et vindu.
Ingen dører som suger seg fast i karmen.

Hvis jeg øker tilluft eller fraluft, merker jeg fort at det er ubalanse en av veiene.

Så hvorfor måle(?) når dette så enkelt kan stilles/reguleres på ventilasjonsaggregatet?

Det er langt fra alle aggregater som kan måle dette og selv om det finnes i menyen er det ikke sikkert at det er basert på noe annet enn et estimat.

På mitt Villavent ventilasjonsanlegg kan jeg stille (helt valgfritt) antall liter tilluft og fraluft.
Samme her, men jeg mistenker at det ikke er noen reell måling av luftmengde.
Det er erfaringstall fra produsentens lab. målinger og en faktisk justering av viftehastighet, som de har regnet om fra omdreininger per minutt til liter per sekund. Bare en spekulasjon fra min side, men du skal ikke se bort ifra at jeg har rett
:)

Noen har hevdet ett eller annet sted at kanalene kan medføre motstand osv, som faktisk kan føre til at aggregater må ha høyere styrke en av veiene, f.eks. 50% tilluft, og 56% avtrekk. Om det stemmer vet jeg ikke.

Å måle ut av ventilene vil gi deg nøyaktig hva som kommer ut i henhold til rommets krav. Det er fint at huset har balanse, men ulike rom har ulike behov for luftutskiftning, både etter bruk og størrelse, så en vil trenge å justere ventilene for å treffe på dette, og da må luftens hastighet måles i ventilen.

• Like
Reaksjoner: KnutB
Vurderer å gjøre en enkel kontroll/justering selv, eventuelt før jeg bestiller profesjonell innregulering.

Å måle ut av ventilene vil gi deg nøyaktig hva som kommer ut i henhold til rommets krav.

Absolutt! Helt enig.
Tolket bare trådstarter dit hen at han ønsket innspill på noen "raske grep" som kunne skape noe bedre balanse mellom innluft og utluft.
For å få det riktig og bra, så er det målinger med adekvate instrumenter og regulering lokalt i husets rom med ventiler som må til.

Jeg har et anemometer som måler m/s og cmm (m³/min) og har laget en hjemmelaget trakt som jeg setter på og dermed får all luft ut av ventilene gjennom anemometret.

Når jeg måler cmm må jeg sette opp et areal slik at den den får riktig cmm-verdi, noen som veit hvilke areal man bruker her, er det ventil-dimensjonen, rør-dimensjonen, areal på trakten der man sette anemometer på?

Kan man finne m³/h når man har m/s, i så fall hvordan er regnestykket?

Det eneste som gir mening her er arealet av anemometeret.

Alle de andre alternativene du foreslår her vil ikke ha noe å si (ok teoretisk da) så lenge du fanger all luftstrømmen fra ventilen, røret, trakten du måler med - arealet av disse blir først aktuelle når det er luft som går forbi på utsiden.